Realfag satt ut i praksis

SINTEF og tre kommuner utenfor Bergen har satt seg fore å gi skoleungdommen mattemuskler.

 

Bakgrunnen er PISA-testene som viser at norske elever er blant dem som scorer under gjennomsnittet på internasjonale tester i matematikk og naturfag.
I tre vestlandskommuner er realfag blitt et satsingsområde. Lærere, elever og lokalt næringsliv skoleres for sammen å løse de matematiske flokene.

- Vi tilbyr elevene flere ulike arenaer å jobbe på og vi er hele tiden ute etter de gode tingene som fungerer for hver enkelt, sier prosjektleder Sverre Konrad Nilsen ved SINTEF til NTB.

Utvider
SINTEF og de tre kommunene samarbeider om et undervisningsopplegg som innebærer at elevene får et utdanningsløp fra barnehage til høyskole sydd sammen gjennom et systematisk samarbeid med lokalt arbeidsliv. Den røde tråden i undervisningen er «Praksisnær undervisning», og det er realfagene som inngår i pionerprosjektet.

Siden den spede begynnelsen i 2005, er dette samarbeidet utviklet og erfaringene er svært gode så langt. Snart står også Bjugn, Ørland og Hitra/Frøya klare til å ta imot undervisningstilbudet.

Praktiske eksempler
Formålet med prosjektet «Praksisnær undervisning» er å gjøre realfagene, og etter hvert også andre fag, mer tilgjengelige for elevene. I tillegg trenes lærerne opp til å bruke praktiske eksempler på hvordan lærestoff fra pensum blir anvendt i arbeidslivet.

 Vi lar elevene få praktisk kunnskap som skal gjøre det lettere å forstå teori. Håpet er at nærkontakten med arbeidslivet også skal gjøre elevene motivert for tilegnelse av boklig lærdom, forklarer Nilsen.

Lokale «faddere»
I skoleverket fungerer lokale bedrifter som «faddere» for elevene. I de tre vestlandskommunene har hver barneskole sin egen fadderbedrift. På ungdomstrinnet har hver enkelt klasse «sin» bedrift.

Ved Sotra videregående skole er en egen teknologilinje etablert, den første linjen i sitt slag i Norge. Her har hver elev sin «mentor» fra det lokale næringslivet.

De tre kommunene og SINTEF har brukt matematikksenteret ved NTNU som diskusjonspartner ved utformingen av opplegget.