Milliardinvesteringer for å unngå Gardermo-kø

Veksten i flytrafikken i årene framover framtvinger rekordstore investeringer. Blant annet må det bygges en ny terminal på Gardermoen til 3,5 milliarder kroner for å unngå køer og forsinkelser, varsler konsernsjef Sverre Quale i Avinor.

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Avinors konsernsjef var til stede da representanter fra samferdselssektoren torsdag la fram faglige innspill til Nasjonal transportplan for tidsrommet 2010 - 2019.

Quale venter en vekst i flytrafikken i Norge i planperioden på 40 prosent, og det er denne veksten som nødvendiggjør investeringene som han anslår å beløpe seg til 20 - 25 milliarder kroner. En slik trafikkvekst vil føre med seg en økning i utslippet av klimagasser fra flytrafikken.

- Det er uakseptabelt at utslippene av klimagasser øker i takt med trafikkveksten. I slutten av januar vil vi komme med klimatiltak som går lengre enn det regjeringen har signalisert, sa Quale med et hint til samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp), som også var til stede på møtet.

- Jeg håper på en god debatt om hvordan vi best mulig skal løse utfordringene i samferdselen i Norge, sier Navarsete, som skal legge fram ei stortingsmelding om transportplanen i august.

Stengte veier
Mens Luftfartsmyndighetene krever større investeringer, vil Jernbaneverket, Kystverket og Statens vegvesen prioritere vedlikehold og drift i planperioden. Mange større vei-og jernbaneprosjekter som inngår i den rullerende transportplanen (2006 - 2015) får derfor ikke plass i forslagene til den nye planen fra de berørte etatene.

- Vedlikeholdet av veiene har vært lavt prioritert i mange år. Hvis dette fortsetter, vil det bety kjørebegrensninger og stengning av veier, sier veidirektør Terje Moe Gustavsen. Vegvesenet foreslår derfor en økning i bevilgningene til vedlikehold og drift av veien med 30 prosent i den neste planperioden.
Bevilgningene til drift og vedlikehold har vært stabile mens trafikken er blitt tre ganger større de siste 20-30 årene. Forfallet av riksveinettet anslås å beløpe seg til drøyt 15 milliarder kroner. Utredninger har vist at det er behov for å investere 230 milliarder kroner for å få god standard på stamveinettet.

- Det kan vi oppnå i løpet av 30 år med en økning på 20 prosent av Vegvesenets økonomiske rammer, sier Moe Gustavsen.

Sprengt jernbanekapasitet
I tillegg til drift og vedlikehold skal Vegvesenet satse på trafikksikkerhet, og målet er en reduksjon i tallet på hardt skadde og drepte på veiene med en tredel fram mot 2020.

Også på jernbanen vil det bli en sterk vekst i planperioden. Jernbanedirektør Steinar Killi sier at det var en økning i godstrafikken med jernbane på 70 prosent fra 2002 til 2006, hvis man legger antall konteinere til grunn. Også persontrafikken på jernbanen viser vekst, fra 2006 til 2007 var veksten på 10 prosent.

- Kapasiteten på jernbanen er sprengt, særlig kritisk er det i Oslo, sier Killi som likevel vil prioritere vedlikehold og drift framfor investeringer i nye jernbaneutbygginger. Jernbaneverket foreslår å øke vedlikeholdet med 30 prosent i forhold til nåværende transportplan. Investeringene går ned fra 2,4 til 1,6 milliarder kroner i året, og innenfor denne ramma vil de øke kapasiteten på Dovre- og Vestfoldbanen.

Powered by Labrador CMS