Stor interesse for DBO-brua

Ni firma har meldt sin interesse for klaffebrua over Vesterelva som Statens vegvesen har lyst som en design-built-operate (DBO)-kontrakt.

De ni er: Bilfinger Berger, DSD Noell GmbH, begge Tyskland, Veidekke Entreprenør. Skanska Norge, Reinertsen AS, Johs. Holt AS COWI AS, Jotne Prosjekt AS og HSM Steel Structures BV, Nederland. - Noen av disse firmaene er leverandører og vil helt sikkert ikke levere noe tilbud, opplyser prosjektleder Bettina Sandvin i Statens vegvesen Region øst.. Fristen for å levere tilbud er 30. juli. Kontrakten omfatter bygging av ny klaffebru over Vesterelva i Fredrikstad og oppgradering av eksisterende Kråkerøy bru. Kontraktsformen er en DBO-kontrakt (Design, Build, Operate) og innbefatter prosjektering, bygging og ansvar for drift og vedlikehold i 15 år. Begge bruene skal fjernstyres av Statens vegvesens vegtrafikksentral i Oslo. Operatøransvar (daglig åpning og lukking for båttrafikk) inngår ikke i DBO-kontrakten. Planlagt anleggsstart for ny klaffebru er desember 2007. Hele vegprosjektet rv. 108 Ny Kråkerøyforbindelse skal være klar til vegåpning september 2009. Fire kjørefelt Ny klaffebru over Vesterelva skal bygges med fire kjørefelt og to fortau. Brua er 100 meter lang og skal bygges med tre spenn: To sidespenn og ett klaffespenn. Den skal bygges med en klaff og en overliggende motvekt. Klaffen skal løftes ved hjelp av hydrauliske sylindere. Seilingsbredde er 30 meter. Kontrakten omfatter både prosjektering og bygging av den nye klaffebrua med tilhørende styringssystem. Kontrakten omfatter også ansvar for drift og vedlikehold i 15 år. Ni vil bygge Bjølstadforbindelsen Mandag 4. juni er det tilbudsåpning på Bjølstadforbindelsen på Kåkerøysiden av Vesterelva. Ni entreprenører har også her meldt sin interesse. Leif Grimsrud, Hæhre Entreprenør, MIKA, Veidekke Entreprenør, Mesta, Bragerhaug & Beitostølen, AF Skandinavia, Råde Graveservice og A/S Bleikvassli Gruber.