Tilbud over budsjett

De tre tilbudene på Røst ferjekai ligger alle over budsjett. Mesta er nærmest Vegvesenets budsjettoverslag på 26 millioner kroner.

Mens Mesta vil bygge for 30.617 millioner kroner er NCC Construction med tilbudssummen 40.791 millioner kroner 10 millioner dyrere og Secora (tidl. Kystverkets produksjonsenhet) 13 millioner kroner dyrere (43.970) millioner kroner. Vegvesenet kontrollregner nå anbudene. Blir resultatet stående vil Mesta starte opp arbeidet i juni. Krevende jobb Oppdraget innebærer bygging av komplett fergeleie med tilhørende teknisk hus, oppstillingsplasser og parkeringsplasser. I tillegg skal det bygges 800 meter vei og fortau. 10 Mesta-ansatte vil være involvert i arbeidet. Til enkelte oppgaver vil Mesta leie inn underentreprenør. Etter planen skal kaianlegget overleveres Statens vegvesen 1. juni 2008. Det er en krevende jobb og vi ser spesielt på produksjonen og levering av betong som kritisk i denne jobben, sier regionsjef Terje Mjøen i Mesta. . Kontrakten vil bli signert så snart kontrollregningen er utført.