EUs tunnel-sikkerhetskrav kommer i januar

Stortinget vedtok i juni EUs direktiv for tunnelsikkerhet, men ennå har ikke departementet fått ferdig forskriftene.

Det er ingen uenighet om innholdet, men flere departementer har vært med på å vurdere hvordan forskriften bør utformes og presenteres. Vi regner med å få forskriften klar like etter nyttår, sier avdelingsdirektør Harald Amundsen i Statens vegvesen. Han understreker at direktivet ikke dreier seg så mye om hvordan tunneler skal bygges, bortsett fra stigningsgraden der Norge har fått EU med på å modifisere kravene til undersjøiske tunneler. Vi har overbevist EU om at undersjøiske tunneler bør være korte og dype fremfor lange og flate, sier Amundsen. Landbaserte tunneler vil derimot få en stigningsgrad på maksimalt 5 prosent. Dermed er for eksempel Festningstunnelen i Oslo for bratt, men det vil bli endret når Bjørvika-tunnelen er ferdig. Da blir stigningsgraden for hele tunnelen under 5 prosent, sier Amundsen.