Avinor vil ha en tredje rullebane på Gardermoen
En tredje rullebane på Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) er avgjørende for at Avinor skal ha økonomisk evne til å finansiere små og mellomstore lufthavner over hele landet, sier administrerende direktør Sverre Quale i Avinor AS.
Denne artikkelen er over ti år gammel.
Mandag presenterte Quale Avinors sektorplan for perioden fram til 2040. Planen vil inngå som del av grunnlaget for departementets arbeid med Nasjonal transportplan for perioden 2010-2019. Ifølge sektorplanen har Avinor et finansieringsbehov på 55 milliarder kroner fram til 2040. Det tilsvarer årlige investeringer på 1,5 milliarder kroner, som er omtrent som i dag. Antall passasjerer på norske lufthavner vil øke fra 33 millioner i 2005 til 85 millioner i 2040, ifølge Avinors beregninger. Det betyr en gjennomsnittlig årlig trafikkvekst på 2,8 prosent. Økonomisk vekst, et større tilbud, økt turisme og befolkningsvekst antas å bli de viktigste drivkreftene bak trafikkveksten. Avinor regner med at Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) vil stå for en større del av investeringene enn i de senere år. Det totale investeringsbehovet ved OSL er beregnet til 20 milliarder kroner i planperioden fram til 2040.