Vil skjerpe bilkontrollen

Vegdirektoratet vil stramme inn reglene for bilsjekk for å bli kvitt useriøse aktører.

Det er kontrollen av måleinstrumentene som blant annet måler lys, bremser og eksosutslipp som nå skal strammes inn. Den såkalte kalibreringen er årlig og skal sikre at utstyret viser riktige verdier. Fordi myndighetene ikke har satt eksakte krav til de som kalibrerer utstyret, vet vi ikke heller hvilken kompetanse de som sjekker har. Men vi vet at kvaliteten på kontrollene har vært varierende, sier fagleder Finn Larsstuen i Vegdirektoratet. I dag heter det at kalibrering skal foretas av et kompetent kalibreringsorgan, uten nærmere presisering. I forslaget som nå er ute på høring, og som trolig blir vedtatt, foreslår Vegdirektoratet at det i fremtiden bare er kalibreringsinstanser med ISO-sertifisering som kan sjekke utstyret. Med bøtte som mal Da EU-kontroll av biler kom, dukket det også opp en rekke selskaper som tilbød kalibrering. Ikke alle var like seriøse. Det har gitt seg rare utslag. I bransjen fortelles det om et tilfelle der et ti-kiloslodd ble erstattet av en bøtte vann i kontrollen av utstyr som sjekker bremsene. Det er også eksempler på at lys og batteri på kontrollørens egen bil brukt som mal på riktige verdier, sier Jan Tore Gjendem i Teknologisk Institutt. Teknolgisk Institutt har tretti års erfaring med å kalibrere utstyr for bilverksteder. De har tidligere etterlyst tiltak for å luke ut de useriøse målingene. Slike unøyaktigheter er farlige og kan få omfattende følgefeil når alle bilene etterpå blir justert etter utstyr som viser feil. Vi er glade for at det nå endelig skjer noe. Det tjener både bilverkstedene og bileierne på, sier Gjendem. Mindre kø Unøyaktige målinger kan bli en dyr affære for bileiere. Et feilkalibrert luftpåfyllingsapparat kan medføre dårligere kjøreegenskaper og feilslitte dekk. Det er ikke bare viktig å oppdage feil ved bilen, men også de riktige feilene. Unøyaktig utstyr ikke bare overser feil, men kan også finne feil som ikke er der, sier Gjendem. Med en lovendring vil man unngå unødvendige dobbeltsjekker av bilen, som en del bileiere har blitt belemret med. Du har bilen på en EU-kontroll og får påbud om å rette på noe, for så å oppleve at bilverkstedet ikke finner feilen, men derimot en annen feil. Årsaken er ofte unøyaktig målerutstyr. Nye regler sikrer at alt utstyr måles opp mot en felles standard. Da slipper bileieren slike feil, sier Gjendem. Dette er kalibrering Kalibrering er en bestemmelse av måleverdiene til et målinstrumentet i forhold til en nøyaktig normal eller måleinstrument hvis måleverdier er kjent. Ved en kalibrering får man tilstandsrapport på måleinstrumentets måletekniske tilstand. Måleresultatene, med tilhørende måleusikkerhet, oppgis i et kalibreringsbevis.