Varehus mot kjøpesentre

Norske kjøpesentre får nå hard konkurranse fra varehus som samler seg i handelsparker over hele landet. Kjøpesentrene kan tape kunder, mener forskningsleder ved BI.

Store kjeder som Smart Club, Biltema og Plantasjen åpner stadig nye varehus som er atskilt fra de tradisjonelle kjøpesentrene. De trenger mye større plass enn de kan få inne i et kjøpesenter. Ofte legges varehusene på områder med andre varehus, slik at de utfyller hverandre og utgjør et svært variert tilbud av varer. De samles i store handelsparker. Det er den nye trenden, sier styreleder Magne Teigland i Biltema til Newswire. Storsentrene taper Kjøpesentrene kan komme til å miste omsetning etter hvert som varehusene etablerer seg på stadig flere steder i landet, sier forskningsleder for varehandel ved Handelshøyskolen BI, Per Gunnar Rasmussen. Han håper at kundene vinner på utviklingen ved at utvalget blir bedre og prisene lavere, men han mener det er for tidlig å si om det er dette som vil skje. Varehustrenden fra utlandet, og Rasmussen spår at stadig flere slike storbutikker kommer til å dukke opp her i landet de neste årene. Mange av de store kjedene er nå på jakt etter egnede tomter mange ulike steder. De er ikke bare er storbyfenomen. Butikkene jobber også hardt med å utvide vareutvalget, sier Per Gunnar Rasmussen. Litt uvant Varehusene satser på varer som naturlig hører sammen, slik som grill, tennvæske og campingstoler. Før i tiden måtte man gjerne innom både jernvarehandel, bensinstasjon og møbelbutikk for å skaffe disse varene. Men matvarer i faghandel og møbler i matbutikk er fremdeles fremmed for mange, mener Rasmussen Det meste kan kjøpes i de store varehusene, eller multifaghandelen som butikkene også kalles. Det store utvalget gjør det ekstra viktig at betjeningen har gode kunnskaper om varene som selges, enten det er sykler, bildeler eller maling, sier Biltema-sjef Teigland. Rasmussen er enig. Men samtidig er det meste av det vi kjøper produkter som vi plukker med oss på handleturen. Opptil 70-80 prosent av det vi kjøper er impulskjøp av enkle og rimelige produkter som vi bestemmer oss for i farten. Øker utvalget Biltema ble startet som en protest mot de høye prisene på reservedeler til biler i Sverige på 1960-tallet. Kjeden kom til Norge i 1983 og har nå 40 varehus i Norden som bare selger egne merkevarer. Nå tar Biltema mål av seg til å være hele familiens varehus. Vi har utvidet sortimentet kraftig de siste årene til å dekke hus, hjem og fritid. Vi unngår fordyrende mellomledd, og kjøper i store kvanta direkte fra produsenter i hele verden, sier Magne Teigland.