Tunnel skal sikre rasutsatt vei på Voss

En tunnel på nesten en kilometer skal sikre den rasfarlige delen av riksvei 13 gjennom Myrkdalen på Voss. Tunnelen kan bli påbegynte allerede neste år.

Vegvesenet har registrert 543 rasfarlige steder på riksveier i Hordaland, Sogn og Fjordane og Rogaland. Totale kostnader for å eliminere rasfaren er anslått til 6 milliarder kroner. Ved Vinje i Voss kommune førte et voldsomt lokalt regnskyll til et ras som nær hadde kostet menneskeliv på riksvei 13 søndag kveld. Arbeidet med å rydde vekk jord- og steinmasser pågikk på rasstedet hele mandag. Vegvesenet melder at veien ventes klar for trafikk tirsdag morgen. Varme ga rekordnedbør Raset søndag kom etter at en elv i området endret løp på grunn av den voldsomme nedbøren. Voss var ett av de varmeste stedene i landet med 28 varmegrader søndag. Den sterke varmen fører til at ustabil luft stiger opp og dette kan forårsake kraftig lokal nedbør. Vi registrerte på værradaren vår at det kunne bli kraftige regnbyger, men de er så lokale at vi ikke kan varsle nøyaktig hvor de kommer. Et område i Voss og oppover mot Sognefjorden fikk svært mye nedbør på et par timer søndag, sier statsmeteorolog Arnstein Tjøstheim ved Vervarslinga på Vestlandet. Meteorologene har ikke noe målepunkt for nedbør i Vinje, men ifølge avisen Hordaland målte en privatperson 88 mm nedbør i løpet av halvannen time søndag. Alpinutbygging I kommunen har vi vært veldig opptatt av den rasfarlige strekningen i Myrkdalen. Vi behandlet planene om tunnel rett før ferien, og nå håper vi tunnelarbeidet kan ta til neste år, sier varaordfører i Voss, Kjellaug Brekkhus (Sp), til NTB. Det har gått stadig ras på strekningen, og med utbyggingen av Voss Fjellandsby og skitrekk i Myrkdalen blir det enda større trafikk her. Voss Fjellandsby består av mellom 200 og 300 hytter, og det er planer om videre utbygging med 500 hytter og nye skitrekk. Daglig leder i selskapet, Nils Akselberg, bekrefter at sikker vei er viktig for det store alpinanlegget. Sammen med Voss kommune, Vik kommune og Statens vegvesen er vi gått sammen om å forskuttere kostnadene ved å bygge tunnel, sier han. Sikker Tunnelen blir 950 meter lang og vil koste 90 millioner kroner. Akselberg håper arbeidet kan komme i gang til våren slik at det blir trygg vei i løpet av et par år. Den nye tunnelen skal gå nord for stedet der raset gikk søndag. Tunnelen skal sikre et område der det tidligere har gått mange ras. Selve rasstedet har tidligere ikke vært like rasutsatt. Årsaken til raset søndag var at en elv høyere oppe i fjellet skiftet løp. Nå vil Statens vegvesen vurdere planene for rassikring på nytt. Stedet der det gikk ras søndag vil trolig blir sikret på andre måter enn ved å bygge tunnel. Kostbar rassikring Statens vegvesen opplyser at en rassikringsplan for Region vest (Rogaland, Hordaland og Sogn og Fjordane) er under arbeid. I alt 543 raspunkter er registrert på riksveiene, og 58 av disse punktene er ansett som høyt prioriterte. Totalt investeringsbehov er ca. 6 milliarder kroner. På fylkesveier er det registrert 317 rasfarlige steder i de tre vestlandsfylkene. Samlet investeringsbehov er 1,8 milliarder kroner.