Miljøkritikk av utredning om Gardermoen-utvidelse

Miljøverndepartementet kritiserer en utredning som konkluderer med at en tredje rullebane bør bygges på Gardermoen en gang mellom 2020 og 2040.

Kritikken gjelder blant annet at det i utredningen ikke er vurdert hvordan dobbeltsporet jernbane til byene i Vestfold og Østfold med stasjoner på Torp og Rygge kan motvirke behovet for enda en rullebane på Gardermoen. Utredningen vurderer ikke alternativ investering på tog i stedet for fly, skriver Miljøverndepartementet i et høringsbrev til Samferdselsdepartementet. Både Avinor og Oslo Lufthavn (OSL) uttaler seg positivt om utredningen, som er laget av Norconsult AS på oppdrag fra Samferdselsdepartementet. Med bakgrunn i den kvalitetssikring som nå er gjennomført, kan det ikke lenger være tvil om at arealer for en ny fremtidig rullebane må sikres, skriver Avinor i sin høringsuttalelse. Samferdselsdepartementet ga Norconsult dette oppdraget på bakgrunn av at Oslo Lufthavn Gardermoen (OSL) i 2002 la fram en lufthavnplan der konklusjonen er at det vil være behov for en tredje rullebane «henimot 2030». Departementet ønsket en alternativ utredning som grunnlag for å vurdere behovet for båndlegging av arealer rundt Gardermoen. Med utgangspunkt i trafikkprognoser konkluderer Norconsult med at det før eller senere vil bli behov for en tredje rullebane dersom man skal kunne håndtere forventet trafikkutvikling. Når dette vil skje, avhenger blant annet av framtidig økonomisk utvikling, konkurransen i luftfarten og avgiftspolitikk, blir det påpekt. Ut fra én prognose såkalt nøytralt alternativ vil antall passasjerer på Gardermoen stige fra 15,9 millioner i 2005 til 36 millioner i 2030, med en gjennomsnittlig årlig vekst på 3,2 prosent. Konklusjonen i Norconsults rapport er at med sterk økonomisk utvikling og økt konkurranse mellom flyselskapene vil behovet for en tredje rullebane sannsynligvis komme i 2020-2030. Med svak utvikling, økte avgifter og mindre konkurranse vil behovet sannsynligvis komme i 2030-2040. Miljøverndepartementets kritikk er oppsummert i sju punkter. Departementet etterlyser vurderinger blant annet av regionale og lokale effekter av en flyplassutvidelse, alternative investeringer i jernbane, endringer i lufthavnstrukturen og rutestrukturen og effekten av full bruk av miljøavgifter. Departementet etterlyser også en nærmere vurdering av natur-, fritids- og kulturminneverdier og negative effekter for lokalsamfunnet. Lignende kritikk kommer fram også i høringsuttalelser fra Norges Naturvernforbund, Forening Mot Unødig Flystøy og Akershus fylkeskommune. Akershus fylkeskommune viser til sin uttalelse til Nasjonal transportplan, der fylkeskommunen går imot utbygging av en tredje rullebane på Gardermoen.