Boligkjøp kan forsikres

Nå kan boligkjøpere forsikre seg mot å kjøpe katta i sekken. Med advokathjelp er det 40 prosent større sjanse for å nå fram med boligklage enn på egenhånd.

I løpet av de ti siste årene har eierskifteforsikring blitt vanlig i Norge. Forsikringen hjelper boligselger mot eventuelle problemer etter et boligsalg, men for den som kjøper bolig er situasjonen en annen. Syv av ti boligkjøpere som klager på boliger der det er tegnet eierskifteforsikring, får klagen avvist. Det er tøft å klage på egenhånd, sier administrerende direktør Johan Dolven i Forbrukerforsikring. Selskapet er først i Norge med å tilby boligkjøpsforsikring og har allerede behandlet en rekke henvendelser fra misfornøyde boligkjøpere. En undersøkelse gjennomført ved Handelshøyskolen BI viser at sannsynligheten for å vinne fram med klage øker med 40 prosent, dersom man benytter advokat i klageprosessen. Noen å snakke med Erfaringen er klar, der man setter hardt mot hardt er det større mulighet til å vinne fram med en klage. Boligkjøp er den største investeringen folk flest gjør i livet. Vi ønsker at folk skal være trygge boligkjøpere, sier Dolven. Klagesakene selskapet har behandlet varierer fra feil og mangler ved boligen til selger som ombestemmer seg og ikke møter opp til kontraktsmøte. Ofte er det viktigste for boligkjøper at han kan snakke med noen som kan gi en upartisk juridisk vurdering av saken, og orientere om hvilke rettigheter man har. Mange trenger rett og slett noen å snakke med, sier Dolven. Han sier kjøper uansett må lese salgs-og takstoppgave nøye. Det fritar ikke kjøper for ansvar når det er opplyst om feil og mangler i en takst. Dersom det står at det er påvist fukt og råte på badet, må kjøper være klar over at det blir dyrt å reparere. Mange klager Forbrukerforsikring ble startet for et halvt år siden, med flere tunge forsikringsaktører på eiersiden, som Storebrand Livsforsikring og Ferd. Selskapet selger nye forsikringsløsninger. Vi forsikrer både varer og tjenester, men det er ikke tradisjonell forsikring. Det er en rettshjelpsforsikring som folk benytter når de føler seg lurt. På egenhånd tar det lang tid å klage i alle typer saker, og folk flest er usikre om hvilke rettigheter de har, sier Dolven til Newswire. Boligkjøperforsikringen har en varighet på fem år etter salg, og den tilbys nå av eiendomsmeglere. Vår filosofi er at vi skal være folks eget advokatkontor, eller deres forbrukerombud. Det er mange av oss som er misfornøyd med varer og tjenester vi kjøper. I fjor fikk Forbrukerrådet 120 000 henvendelser. I tillegg er det store mørketall. Svært mange av oss klager aldri. Vi orker ikke bryderiet, sier Johan Dolven.