Ønsker historisk investering i samferdsel

En tverrpolitisk gruppe fra Oslo og Akershus er ferdig med planleggingen av Oslopakke 3. Dette er en samferdselspakke bestående av nye veiutbygginger, kollektivsatsning og miljøtiltak. Hele Oslopakke 3, har en økonomisk ramme på 53.4 mrd kr, og er med dette historiens største investering i samferdsel i Norge.

Av den totale økonomiske rammen, er 30.5 mrd avsatt til prosjekter i Oslo og 21.7 mrd avsatt til prosjekter i Akershus. - Vei - og kollektivtrafikken vil øke i årene som kommer og Oslopakke 3 vil forbedre miljøet og sikkerheten på hovedveiene og i indre by, sier Peter N. Myhre, byråd for miljø og samferdsel i Oslo og leder av Oslopakke 3 gruppen. - Det er viktig at Oslo som er et knutepunkt for resten av landet, har et moderne, sikkert og effektivt veinett. Når ikke Staten tar ansvar for sine hovedveier, kan ikke vi ansvarlige politikere i Oslo og Akershus sitte og se på at veiene og trafikkavviklingen i hovedstadsregionen blir dårligere og dårligere. Det har vært et tverrpolitisk og konstruktivt arbeidsutvalg som har kommet til en bred enighet, fortsetter byråd Myhre. Glad - Jeg er svært glad for at et framtidig bompengesystem åpner for å bruke penger til drift av kollektivtrafikk. Dette blir et historisk løft for kollektivtrafikantene, sier Erlend Helle, leder for komité for samferdsel og miljø i Akershus. Det største enkeltstående veiprosjekt i perioden er bygging av ny E18 fra Asker sentrum til Oslo. Helt nytt i forhold til tidligere Oslopakker er en betydelig overføring av driftsmidler til kollektivtrafikken. Ellers satses det på veiprosjekter, nye baneløsninger, kollektivfelt, innfartsparkering og trafikksikring i alle deler av Oslo og Akershus. Kollektivsatsing Forslaget innebærer at det overføres 4,8 mrd. i en 20-årsperiode fra bompenger til drift av kollektivtrafikk i Akershus. Begrunnelsen for dette er behovet for å se transportsystemet i Oslo og Akershus i en helhetlig sammenheng. Det er nødvendig å forbedre kollektivtilbudet samtidig som det gjennomføres store investeringer i infrastrukturen. Den kommunale/fylkeskommunale økonomi tillater ikke et slikt løft i tilbudet, selv om en økning i kollektivtilbudet i et langsiktig perspektiv kan bidra til en etterspørsels økning som igjen kan redusere tilskuddbehovene. Bompengefinansiering Bompengeringen opprettholdes med sin nåværende plassering, eventuelt med en justering i Skøyen-Majorstuen området. Ringen bygges om til elektronisk innkreving. Ordningen med periodeabonnement opphører, mens ordningene med klippekort og enkeltpasseringer opprettholdes. I tillegg etableres en egen betalingsordning i Bærum på E18 v/Blommenholm og de øvrige innfartsårene mellom E18 og Haslum. Betalingssatsene settes til gjennomsnitt kr. 19,1 uten tidsdifferensiering for enkeltpasseringer i ved alle passeringspunkter i bompengeringen og kr. 12,9 i Blommenholmsnittet, men med kr. 5,- i rabatt for dem som passerer gjennom Blommenholmsnittet og deretter gjennom bompengeringen i Oslo. Ordningen med betalig kun en vei opprettholdes. Lastebiler betaler tre ganger beløpet som gjelder for privatbiler. Tiltakene i Oslopakke 3 strekker seg over en periode på 20 år. Dette er primært begrunnet med behovet for midler som en omforent politisk styringsgruppe anser som nødvendig for å gjennomføre den mengde tiltak som løser de trafikale og miljømessige utfordringene for Oslo og Akershus. Oslopakke 3 legger opp til bl.a. følgende prioriteringer i Oslo; · E18 Mosseveien og E18 Drammensveien i tunnel (12.000 mill. kr.) · E6 fra Abildsø til Alnabru i tunnel (3.800 mill. kr) · Rv. 4 Bjørvika Økern (1.200 mill.kr.) · Ring 3 Nydalenkrysset (400 mill. kr.) · Veisystem Alnabru (200 mill. kr)