Det kostbare sikkerhetssystemet har hittil vist seg å være ubrukelig. Internt i Jernbaneverket stiller folk seg undrende til at anlegget ble montert på Østfoldbanens østre spor uten at det ble forhåndssjekket om det kunne brukes, skriver VG. Informasjonssjef Ellen Svendsvoll i Jernbaneverket Region Øst sier til avisen at kvalitetssikringen burde vært bedre. Det burde nok vært foretatt en grundigere risikoanalyse i forkant av installasjonen, sier Svendsvoll. Sikkerhetssjef Svein Ivar Johannessen i NSB Drift, som trafikkerer strekningen, etterlyser en mer helhetlig planlegging fra Jernbaneverkets side. Man så nok ikke problemene med sikkerhetsanlegget på østre linje av Østfoldbanen i en helhet, sier Johannessen. Han mener det uansett er trygt å kjøre tog på banestrekningen. For at Jernbaneverket skulle hatt noen nytte av anlegget, måtte banestrekningen vært tilrettelagt for fjernstyring samtidig. Men dette har ikke vært prioritert, ifølge Norsk Lokomotivmannsforbund.
- Nøkkelord
- Import