Veidekke skjerper reglene for sjåfører fra utlandet – er unntatt regler for karantene og test

Langtransportsjåfører er unntatt krav om testing før ankomst, ved grensepassering og slipper karantene i arbeidstiden. Nå skjerper Veidekke kravene når de får levering på byggeplassene.

De siste dagers nedstenging på Østlandet har fått store deler av næringslivet til å gå over sine beredskapsplaner. For landets største entreprenør Veidekke betyr det blant annet at de påpeker kravene som stilles til  vogntogsjåfører som kommer fra utlandet og leverer byggevarer til deres byggeplasser. Sjåførene er nemlig unntatt de fleste krav som gjelder andre ved grensepassering.

I Covid-19-forskriften går det frem at myndighetene har unntatt langtransportsjåfører som kommer fra utlandet testing før ankomst og ved grensepassering. Og at de er også fritatt karantene i arbeidstiden, men har karantene i fritiden i ti dager fra grensepassering. De må derimot registrere seg digitalt før de kommer til landet.

- Dette stemmer, og følger av covid-19-forskriften § 6b femte og sjette ledd og § 4d bokstav e, bekrefter seniorrådgiver og jurist Marit Kildal i Helsedirektoratet i en epost til Byggeindustrien.

- Som det fremgår av § 6 første ledd så skal alle personer som er unntatt fra karanteneplikt i medhold av § 6a til § 6j, så langt som mulig, unngå nærkontakt med andre som de ikke bor sammen med, legger hun til.

- Viktig å minimere risiko for smitte

Veidekke understreker at de er helt avhengig av leveransene fra utlandet, men valgte mandag å minne sine ansatte om reglene i forbindelse med disse leveransene.

«Veidekke pålegger langtransportsjåfører som leverer varer fra utlandet til våre prosjekter å holde god avstand, bruke munnbind og hansker samt overholde øvrige hygienetiltak mens de er på våre prosjekter», skrev de til sine ansatte.

Kommunikasjonssjef Helge Dieset i Veidekke tror ikke alle de som jobber på byggeplassene har vært klar over disse karantene- og testunntakene.

- Vi er avhengige av å få inn leveranser til prosjektene våre. Samtidig vet vi ikke i hvilke land sjåførene har vært de siste dagene. Derfor er det viktig å minne våre ansatte om å minimerer risiko for smitte, sier Dieset.

Regler fra i høst

Helse- og omsorgsdepartementet skriver i en epost til Byggeindustrien at reglene ble laget på bakgrunn av anbefalinger fra Helsedirektoratet og Folkehelseinstituttet i høst.

«Som begrunnelse for denne endringen uttalte FHI at de ikke kjenner ikke til utbrudd hvor langtransportsjåfører har spredd smitte i Norge. Det ble vist til at disse sjåførene trolig har lite nærkontakt med andre mens de er i Norge og det vurderes som lite sannsynlig at denne gruppen har bidratt til smittespredningen i landet. FHI vurderte at jevnlig testing trolig vil være mindre nyttig og at det viktigste er at langtransportsjåførene unngår kontakt med andre og tar kontakt med testapparatet ved symptomer. Helsedirektoratet vurderte at langtransportsjåfører i stor utstrekning tilbringer tiden "alene" på jobb», skriver de.

«Videre er det grunn til å bemerke at transportbransjen er vurdert som en bransje som har en kritisk samfunnsfunksjon, og det er viktig å sikre at varer og gods til Norge ikke forhindres», legger departementet til.