Norskbetalt skole åpner i Kashmir

Barn fra det jordskjelvrammede området i Kashmir får nå anledning til å gå på skole, takket være Yawar Bokhari fra Lillehammer og Norad.

Skolen, som er den første skolen i Kashmir som er finansiert med norske penger, åpner til høsten. Skolen som får plass til 150 jenter og gutter, ligger i landsbyen Patrata noen kilometer utenfor byen Bagh øst i Kashmir. Patrata er en av de mange mindre landsbyene i området som ble hardt rammet av jordskjelvet den 8. oktober i fjor. Vi skal bygge opp skolen på samme sted som landsbyens gamle skole lå. Denne gangen skal det blir en skikkelig skole som tåler et skjelv, en bygning som kan stå i minst 50 år, sier Yawar Bokhari til NTB. Han reiste søndag til områdene for å gjøre de siste forberedelsene til bygging av skolen. I Patrata bor det noen få tusen mennesker. Mange er bønder eller pendlere som jobber i Bagh. Vever ryer Norad støtter oppbygging av skolen i Kashmir med 225.000 kroner. Yawar Bokhari er ansvarlig for å få gjennomført prosjektet. Han har allerede i ti år drevet en skole lenger sør i Pakistan, i Sultanabad, en mindre landsby utenfor industribyen Feisalabad. Selv er Bokhari opprinnelig fra Feisalabad, men han har bodd i Lillehammer i over 20 år. I Norge driver Bokhari import av ryetepper som er produsert i veverifabrikken han driver i landsbyen Sultanabad. Ryene selges i norske møbelkjeder. Skolen i landsbyen ble opprinnelig startet som et skoletilbud til de fabrikkansattes barn. Men skolen vokste raskt, og i dag går det 500 barn på Laila & Amar Model School. Skolen har fått navn etter Bokharis sønn og datter, Laila og Amar, og «model school» betyr at den er en foregangsskole, et forbilde. Ta utdanning, har jeg alltid sagt til mine egne barn. Mange av barna som bor i Pakistan, har ikke den samme muligheten som norske barn til å gå på skole. Da jeg var på mine forretningsreiser i Pakistan og så hvordan mange barn ikke kom seg på skole, bestemte jeg meg for å gjøre noe, sier Bokhari. Hans egne barn er i dag voksne og i full gang med sine yrkeskarrierer. Pedagogikk Skolen i Sultanabad har den norske skolen som forbilde og bruker også en del pedagogiske prinsipper herfra. Dette var uvant til å begynne med, men ga raskt resultater blant de pakistanske elevene. Flere av ungdommene i Sultanabad var tidligere uten fremtidsmuligheter på arbeidsmarkedet, men har i dag fått seg gode jobber. De er fra fattige familier og med foreldre som ikke kan lese og skrive. Vi prioriterer jentene på skolen. Småbarnsskolen er både for jenter og gutter, men fra tiårsalderen er det kun jenter som fortsetter videre på skolen. Nå skal vi også plusse på med collegenivå, slik at de kan kvalifisere til universitetsstudier, sier Bokhari. Lærere sendes Det var Lillehammer-mannens erfaring med å drive skole i Pakistan som var årsak til at Norad tok kontakt. De ba ham finne et sted i Kashmir for å starte skole. I november var jeg i området og fant stedet der vi skal bygge. Dette er politisk omstridte områder, derfor kan ikke eiendom kjøpes. Men vi gjør avtaler med de lokale myndighetene om bygging av skolen. Lærerkreftene fra min skole i Sultanabad reiser opp for å lære opp lærerne på stedet, sier Bokhari. Han er opptatt av å velge de riktige menneskene å samarbeide med i området. Det er dessverre mange tilfeller av korrupsjon i landet, noe han er sterkt imot selv. Derfor er dette lettere for meg. Jeg kjenner kulturen og folket. Dette skal bli en flott skole. I Kashmir skal alle elevene, men spesielt jentene, også få lære selvtillit og det å bruke sine egne krefter og evner, ikke bare rene skolefag, lover Bokhari.