Illustrasjonsfoto.

68 norske veitunneler oppfyller ikke europeiske sikkerhetskrav

Eftas tilsynsorgan sier 68 norske veitunneler ikke oppfyller EØS-reglenes minstekrav til sikkerhet. – Vi jobber hardt for å komme gjennom de resterende prosjektene, sier avdelingsdirektør Rolf Helge Grønås i Statens vegvesen.

Eftas tilsynsorgan Esa har nå sendt Norge en såkalt grunngitt uttalelse om saken. Norge har tre måneder på seg til å svare på hvorfor 68 norske veitunneler som inngår det europeiske veinettet Tern, fortsatt ikke oppfyller EØS-reglenes minstekrav til sikkerhet.

– Vårt vedtak er en oppfordring til Norge om å oppfylle sikkerhetskravene for veitunneler til beste for trafikantene, sier Esa-president Bente Angell-Hansen i en pressemelding.

Til tross for det pågående arbeidet med å oppgradere tunnelene, har regjeringen antydet at det vil ta flere år før alle oppfyller minstekravet til sikkerhet.

Ett av målene med minstekravet er å hindre hendelser som kan sette liv i fare. Esa mener derfor at regjeringen bør prioritere trafikantenes sikkerhet og fremskynde oppgraderingsarbeidet.

Komplisert og kostbart

Avdelingsdirektør Rolf Helge Grønås i Statens vegvesen divisjon utbygging, bekrefter overfor Byggeindustrien at Vegvesenet er forsinket i forhold til fristene Esa har satt og at det fortsatt er en del tunneler som ikke er oppgradert.

– Forsinkelsen har både med økonomi og kapasitet å gjøre. I tillegg er det komplisert å oppgradere det som ofte er gamle konstruksjoner. En ting er å gjøre det som er nødvendig for å oppfylle tunnelsikkerhetsforskriften, men vi ser også et stort behov for å oppgradere annen infrastruktur, for eksempel drenering. Vi mener det er fornuftig å ta dette når man først er inne i tunnelen, men det gir noen økonomiske utfordringer, sier Grønås.

35 tunneler under oppgradering

Han opplyser at 35 tunneler nå er under oppgradering og 19 av disse prosjektene går videre inn i 2021.

– Tunneloppgraderinger er prioritert i både NTP og i neste års budsjett. Vi jobber hardt for å komme gjennom de resterende prosjektene, understreker han.

Planlegger ny helt ny vei

Avdelingsdirektøren påpeker at et en god del av tunnelene som fortsatt ikke er oppgradert, ligger på strekninger hvor Statens vegvesen planlegger å bygge ny vei, og hvor det derfor vil være lite hensiktsmessig å drive kostbar tunneloppgradering.

– Dette gjelder først og fremst strekningene Arna – Stanghelle på E16 mellom Voss og Bergen hvor seks tunneler erstattes av ny vei, og E6-strekningen Fauske - Mørsvikbotn i Nordland hvor hele tolv tunneler erstattes. Det har vi også presisert overfor Esa, sier Grønås.

Mye blir gjort i 2021

– Når er Statens vegvesen i mål med tunneloppgraderingsprosjektet?

– Hvis vi ser bort ifra de to nevnte strekningene hvor det planlegges ny vei, så skal det ikke være mye igjen etter 2021. Vi er i en god steam og tunneloppgraderingsprosjektene blir prioritert, sier Grønås.