Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

68 norske veitunneler oppfyller ikke europeiske sikkerhetskrav

Illustrasjonsfoto.

Publisert: 04.12.2020 12:04. Sist endret: 04.12.2020 12:09.

Eftas tilsynsorgan sier 68 norske veitunneler ikke oppfyller EØS-reglenes minstekrav til sikkerhet. – Vi jobber hardt for å komme gjennom de resterende prosjektene, sier avdelingsdirektør Rolf Helge Grønås i Statens vegvesen.

  • Systemhus Norges største huskjede

  • Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer

  • Skanska-nei til tredje Hjelset-runde

  • Statsbygg solgte eiendommer for 2,4 milliarder i 2020

Nettleder

Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget

Les også:

  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
  • Millionene renner ut også før byggestart på nytt sykehus
  • Ett år siden pandemiens spede start - hvor går veien nå?
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Systemhus Norges største huskjede
  • Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer
  • Skanska-nei til tredje Hjelset-runde
  • Statsbygg solgte eiendommer for 2,4 milliarder i 2020
  • Otovo vil på børs - tror på vekst etter et år med pandemi-motvind
  • VestlandsHus inn på lista over Norges største boligbyggere
  • Bjørn Gustavsen ny salgssjef i Cembrit
  • Petter Sunde ny regiondirektør for JMs region Vest
  • OBOS etablerer profesjonelle «hjemmekontorer»
  • Helse Møre og Romsdal avbestilte Skanska-kontrakten
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken

Flere kontrakter

  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
  • Eide Entreprenør med rehabiliteringsjobb i Bærum
  • HAB signerte kontrakt for etablering av sykkelfelt og fortau i Tåsenveien
  • Veidekke og Ramirent signerte kontrakt på milliardprosjekt
  • AF Decom skal rive Svea-leiren for Store Norske
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB og Ådne Homleid

Eftas tilsynsorgan Esa har nå sendt Norge en såkalt grunngitt uttalelse om saken. Norge har tre måneder på seg til å svare på hvorfor 68 norske veitunneler som inngår det europeiske veinettet Tern, fortsatt ikke oppfyller EØS-reglenes minstekrav til sikkerhet.

– Vårt vedtak er en oppfordring til Norge om å oppfylle sikkerhetskravene for veitunneler til beste for trafikantene, sier Esa-president Bente Angell-Hansen i en pressemelding.

Til tross for det pågående arbeidet med å oppgradere tunnelene, har regjeringen antydet at det vil ta flere år før alle oppfyller minstekravet til sikkerhet.

Ett av målene med minstekravet er å hindre hendelser som kan sette liv i fare. Esa mener derfor at regjeringen bør prioritere trafikantenes sikkerhet og fremskynde oppgraderingsarbeidet.

Komplisert og kostbart

Avdelingsdirektør Rolf Helge Grønås i Statens vegvesen divisjon utbygging, bekrefter overfor Byggeindustrien at Vegvesenet er forsinket i forhold til fristene Esa har satt og at det fortsatt er en del tunneler som ikke er oppgradert.

– Forsinkelsen har både med økonomi og kapasitet å gjøre. I tillegg er det komplisert å oppgradere det som ofte er gamle konstruksjoner. En ting er å gjøre det som er nødvendig for å oppfylle tunnelsikkerhetsforskriften, men vi ser også et stort behov for å oppgradere annen infrastruktur, for eksempel drenering. Vi mener det er fornuftig å ta dette når man først er inne i tunnelen, men det gir noen økonomiske utfordringer, sier Grønås.

35 tunneler under oppgradering

Han opplyser at 35 tunneler nå er under oppgradering og 19 av disse prosjektene går videre inn i 2021.

– Tunneloppgraderinger er prioritert i både NTP og i neste års budsjett. Vi jobber hardt for å komme gjennom de resterende prosjektene, understreker han.

Planlegger ny helt ny vei

Avdelingsdirektøren påpeker at et en god del av tunnelene som fortsatt ikke er oppgradert, ligger på strekninger hvor Statens vegvesen planlegger å bygge ny vei, og hvor det derfor vil være lite hensiktsmessig å drive kostbar tunneloppgradering.

– Dette gjelder først og fremst strekningene Arna – Stanghelle på E16 mellom Voss og Bergen hvor seks tunneler erstattes av ny vei, og E6-strekningen Fauske - Mørsvikbotn i Nordland hvor hele tolv tunneler erstattes. Det har vi også presisert overfor Esa, sier Grønås.

Mye blir gjort i 2021

– Når er Statens vegvesen i mål med tunneloppgraderingsprosjektet?

– Hvis vi ser bort ifra de to nevnte strekningene hvor det planlegges ny vei, så skal det ikke være mye igjen etter 2021. Vi er i en god steam og tunneloppgraderingsprosjektene blir prioritert, sier Grønås.

Nøkkelord:

Tunnel, Rehabilitering, Statens vegvesen
 

Helseforetaket avbestilte Skanska-kontrakten

 

Skanska-nei til tredje Hjelset-runde

 

Vedum: - Viktig likestilling av de som eier og leaser anleggsmaskiner


 

Fredrik Skavlan tapte rettssak mot tømrer

 

Otovo vil på børs
- tror på vekst
etter et år med pandemi-motvind

 

OBOS etablerer profesjonelle «hjemme-kontorer»

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen