Klaus Sonstad og Benn A. Båtvik var programledere under Norgeshus sitt digitale høstmøte. Foto: Norgeshus

Norgeshus inviterte forhandlere til digitalt høstmøte med eget TV-studio

Med markedsdirektør Benn A. Båtvik og programleder Klaus Sonstad i et provisorisk TV-studio arrangerte Norgeshus onsdag et digitalt høstmøte for forhandlere og samarbeidspartnere.

– Tanken er å lage en slags TV-sending for forhandlerne våre. Vi deler informasjon om året som har gått, gir faglig påfyll og hyller de som har gjort det bra. Møtet blir som en sammenslåing av Norgeshus-kongressen og regionmøtene, sier daglig leder Dag Runar Båtvik i Norgeshus til Byggeindustrien.

«TV-sendingen» ble streamet på nettjenesten Vimeo. I løpet av onsdag ettermiddag skal de også kåre både årets markedsfører, årets prosjekt, årets leverandør, årets lærling og årets forhandler

– Det er selvfølgelig en helt annen verden å arrangere et møte på denne måten, men vi gjøre det vi kan for å knytte forhandlerne til oss. Målet er at de skal føle samhold, og at de er en del av en større kjede, sier han.

Ti prosent under fjoråret

Under innlegget sitt forteller Båtvik at 2019 var et godt år for Norgeshus, og at de gikk inn i 2020 med tro på et vel så bra år.

– Lite visste vi om 12. mars. Det var en helt annen verden, og etter et par uker fikk vi tilbakemeldinger om at dette gikk «gæli», sier han.

Båtvik forteller om kansellerte kontrakter og at flere ble permittert eller mistet jobben etter at kronakrisen stengte landet.

– Da var vi nervøse. Hvordan skulle dette gå? Da var det utrolig godt da vi nærmere sommeren så at salget tok seg opp igjen. Da pustet vi lettet ut, sier han.

Båtvik forteller at salget har krøpet oppover, men at det fortsatt ligger 10 prosent under fjoråret. På igangsetting er de opp fire prosent. Gjennomsnittlig ordrereserve er på rundt åtte måneder.

– Eneboligsalget er på samme nivå som i fjor, og hyttemarkedet er knallsterkt. Der selger vi veldig bra, sier Båtvik og legger til at Norgeshus aldri har hatt større markedsandeler.

Tror hverdagen vil normalisere seg

Samtidig har antall forhandlere nå steget til 120 og antall medarbeidere er 1.500.

– Året har vært krevende, men hele Norgeshuskjeden har brettet opp ermene og kommet gjennom det på en meget god måte. Det har gått mye bedre enn vi fryktet før ferien, og i dag er igangsettingstallene gode, oppsummerer Båtvik overfor Byggeindustrien.

– Hva tenker du om neste år?

– Jeg tror neste år blir tøffere enn vanlig med en boligbygging på nivå med 2020. Vi håper allikevel at hverdagen normaliserer seg noe, og jeg er overbevist om at Norgeshus vil klare seg godt i 2021.