Farlig slurv i byggenæringen

Hittil i februar har minst sju bygg i Norge rast sammen, trolig som følge av store snømengder. Bransjefolk mener byggekontrollen er for slapp.

Mens alle stålkonstruksjoner i Nordsjøen produseres under grundig kontroll, er situasjonen en annen på land. Halvparten av kommunene følger ikke kravet om å sjekke arbeidet som gjøres i byggenæringen. I offshore vet alle hvilke krav som må oppfylles før byggingen starter. På land er entreprenørene mer opptatt av å holde kostnadene nede, sier sveiseleder Eivind Veim i den Haugesund-baserte bedriften Vetco Aibel til Newswire Han mener kulturforskjellen er stor. På land er kvalifiserte sveiseprosedyrer mangelvare. Få kjenner til hva som er kravene, eller om det i det hele tatt finnes krav, sier Veim. I oljeindustrien skal for eksempel alle sveisere ha godkjent sveisesertifikat, inspeksjonene er hyppige, kravene til dokumentasjon av hvilke prosedyrer som er fulgt, er høye.

Risikerer feil

De strenge kravene skyldes at konsekvensene av konstruksjonssvikt på plattformer langt ute i Nordsjøen kan bli fatale. Det er ingen grunn til at samme strenge krav ikke skal gjelde på land. Byggenæringen slurver, og det er farlig. Tenk hvilken tyngde som hviler på førsteetasje i et stort kjøpesenter på mange tusen tonn, sier Asgeir Haukaas i Teknologisk Institutt. Kunnskapsbedriften har lang erfaring med problemstillinger relatert til sveising. Haukaas frykter at stålkonstruksjoner i bygg sveises av ukvalifisert personell. Det er stor fare for konstruksjonsfeil og at bygninger ikke tåler det de på papiret skal tåle, sier han. Men opplæring koster penger. Den som lar være å bruke penger på oppgradering og sertifisering av sine ansatte, kan også legge inn et lavere anbud enn den som følger reglene. Den manglende kontrollen er konkurransevridende, sier Haukaas.

Sjekker ikke

Statens bygningstekniske etat kjenner problemet. I prinsippet er kravene til sikkerhet omtrent de samme i byggenæringen. Men halvparten av landets kommuner fører ikke tilsyn med arbeidene som gjøres. Dermed får vi heller ikke tak i de som ikke følger reglene, sier assisterende direktør Gustav Pillgram Larsen. Han legger ikke skjul på at mange firmaer spekulerer i den dårlige kontrollen. Et byggearbeid skal tilknytte seg et eksternt foretak som skal kontrollere arbeidet. Vi oppfordrer kommunene til å følge reglementet, sier Pillgram Larsen.

Sammenraste bygg i Norge i februar:

6. februar: Ny lagerhall på Rudshøgda i Ringsaker raser sammen. Mulig sveisefeil. 8. februar: Ridehallen til topprytteren Geir Gulliksen i Lier i Buskerud raser sammen. 10. februar: Deler av taket på utstillingshallen Lillohallen ved Lena på Østre Toten raser sammen. 16. februar: Taket på lagerbygning i Værven-området ved Moss raser sammen. Bygningen lagret båter og motorer til samlet verdi av anslagsvis tre millioner kroner. 16. februar: Låve raser sammen i Skien. Det var 20 okser og kalver i bygningen. 17. februar: Deler av taket på nybygget til Ringerike Ridesenter på Berengsletta raser sammen. 17. februar: Låve kollapset på Øvre Mosby ved Kristiansand.

I Europa:

2. januar: 15 mennesker omkommer da en ishall i Bad Reichenhall i Bayern raser sammen. 28. januar: Messehall i Chorzow sør i Polen kollapser, minst 66 omkommer. 7. februar: Taket på kjøpesenter øst for München i Tyskland kollapser like etter åpningstid. Ingen skadde. 8. februar: Taket på en skole i den østerrikske landbyen Kopfing raser sammen. Ingen skadde.