Vurderer tvangspålegg til bensinstasjonene

Regjeringen vurderer å pålegge bensinstasjoner å selge bensin som er iblandet inntil 4 prosent bioetanol, opplyser miljøvernminister Helen Bjørnøy (SV).

Denne artikkelen er over ti år gammel.

Statens forurensningstilsyn (SFT) fremmer forslaget i en utredningen som ble oversendt regjeringen i vår, sier Bjørnøy til NTB. Forslaget er nå til vurdering i flere departementer. Alle biler, gamle som nye, kan kjøre på bensin som er innblandet inntil 5 prosent etanol. Miljøgevinstene ved et eventuelt slikt pålegg til bensinstasjonene vil derfor bli betydelig, bekrefter konstituert generalsekretær Inger Lise M. Nøstvik i Norsk Petroleumsinstitutt overfor NTB. Fraråder likevel Dersom hele bilparken i Norge kjørte på bensin som inneholder 4 prosent etanol en såkalt lavinnblanding ville miljøgevinsten tilsvare gevinsten ved å bytte ut 100.000 av bilene i dagens bilpark med supermoderne E-85 biler, Ifølge Nøstvik. E-85 biler er biler som kan kjøre på 85 prosent bioetanol og 15 prosent bensin. Nøstvik fraråder likevel regjeringen å pålegge bensinstasjonene å levere lavinnblanding med inntil 5 prosent bioetanol. Regjeringen bør i stedet innføre skatteincentiver som dekker merkostnadene. Da vil dette komme av seg selv, sier Nøstvik til NTB. Hun viser til at Sverige er kommet svært mye lenger enn Norge i å få bilparken over på miljøvennlig biodrivstoff. Dette har svenske myndigheter greid ved hjelp av gulrot og ikke pisk, mener hun. Dyrere? Biodrivstoff er i dag dyrere å produsere enn ordinært drivstoff. Får bensinstasjonene pålegg om å blande inn en bestemt prosentandel bioetanol i bensinen, vil det bli dyrere å fylle tanken for bilistene, dersom ikke drivstoffavgiftene reduseres samtidig. I sin utredning peker SFT på at dyrere drivstoff til bilene kan endre konkurranseforholdet mellom vei-, sjø- og togtransport. Dette kan motvirkes ved å pålegge bruk av biodrivstoff også i de øvrige sektorene, påpeker SFT. Svensk påbud I Sverige er parken av E-85-biler betydelig. Sveriges regjering har så langt stimulert overgangen til biodrivstoff ved hjelp av incentiver, men i april i år påla den de svenske bensinstasjoner å tilby E-85, et pålegg som krever egne pumper og egne tanker. I Norge finnes det bare om lag 200 E 85-biler, og bilparken er gjennomgående gammel. Miljøgevinsten vil derfor bli størst ved et bedre utbygd tilbud av lavinnblanding. Men da må myndighetene gi riktige incentiver. Det har de ikke gjort ennå, sier Nøstvik. Mer tvang Nøstvik sier hun er engstelig for at det miljøbaserte avgiftssystemet i Norge vil føre til at miljøvennlige bensin blir dyrere enn vanlig bensin. Dersom det ikke lønner seg å opptre miljøvennlig, er jeg redd forbrukerne vil miste tilliten til miljøavgiften som system, sier hun. Nestleder Marius Holm i Bellona støtter SFTs forslag om å pålegge bensinstasjonene å selge bensin blandet med etanol. Men regjeringen må gjøre mer enn bare å følge SFT-forslaget. Den må også gi bensinstasjonene pålegg om å selge E-85, slik den svenske regjeringen har gjort, sier Holm til NTB.

Powered by Labrador CMS