<p></p><p>– Håndverkere er egentlig ganske jålete og liker å skille seg ut i klesveien, sier salgssjef Eirik Werge i Carhartt. Foto: Svanhild Blakstad</p>- Kundene blir mer og mer opptatt av passform og design, sier Marc Ceder i Portwest. Det irske arbeidstøymerket er nytt på det norske markedet og selges via Tools-kjeden. Foto: Svanhild BlakstadØystein Garnes i Helly Hansen, Mathea Larsson og Svein Erik Korsnes i Proffklær forteller at håndverkerne blir mer og mer motebevisste når det gjelder arbeidsklær. Foto: Svanhild BlakstadSvein Erik Korsnes i Proffklær. Foto: Svanhild BlakstadSvein Andersen i Saint Unbreakable med arbeidstøy fra det australske merket, som også er kjent for motorsykkeltøy. Foto: Svanhild BlakstadEirik Werge og John Eirik Paalerud i Carhartt profilerer amerikanske arbeidstøy på Bygg Reis Deg. Foto: Svanhild BlakstadDet er mange utstillere som viser frem arbeidstøy på Bygg Reis Deg. Her fra standen til Engel Workwear. Foto: Svanhild Blakstad

Stadig mer mote innen arbeidsklær: – Håndverkere er jålete og liker å skille seg ut

På Bygg Reis Deg er det en rekke utstillere innen arbeidsklær. Stadig mer fashion og komfort setter sitt preg på de ulike kolleksjonene.

Moderne arbeidsklær er blitt mye mer enn klær som holder på varmen eller skitten vekk fra kroppen. Klærne er tilpasset den enkelte håndverkers arbeidsfelt, og ikke minst er arbeidstøy blitt mote.

En av utstillerne er Paalerud & Kahlbom, som er importør av det amerikanske merket Carhartt. Dette er et av de lengstlevende arbeidsklærmerkene som har holdt koken siden 1889 og kan feire 130-årsjubileum i år. Klærne er også omfavnet av hiphopere og skatere på grunn av sllitestyrke og komfort.

Salgssjef Eirk Werge bekrefter at arbeidsklær i høyeste grad er blitt mote blant bygg- og anleggsfolket.

– Alle håndverkere er egentlig ganske jålete. De liker å skille seg ut, og hvis du har et firma som vil bli lagt merke til, må du velge noe annet enn det som er standarden, sier han til Byggeindustrien.

Han understreker at dette gjelder små og mellomstore firmaer, ettersom de store er underlagt andre regimer i forhold til synlighet og kostnad.

– Det handler om å vise seg frem både for konkurrenter og kunder. Vi mener at både design og våre tekniske løsninger gjør at våre klær skiller seg ut, sier Werge.

I Norge er ikke Carhartt-produktenen å finne i kjeder, men i men i frittstående enkeltbutikker. De er også å få på Svalbard, hvor de i følge Werge selger veldig bra på grunn av de tekniske løsningene.

Ny i Norge

En helt ny aktør på det norske markedet er irske Portwest, som er et eget merke innen arbeidstøy og personlig verneutstyr. I sommer inngikk de avtale med Tools-kjeden, som forhandler hele sortimentet i sine butikker i Norge.

– Vi opplever at arbeidstøy har blitt mye mer fashionpreget enn det var for ti år siden. Den gang kunne en modell vare i ti år. Nå varer den kanskje i to år, og så blir den fornyet. Håndverkerne er definitivt blitt mer opptatt av design og moteriktige farger, sier salgssjef Marc Ceder i Portwest.

Han peker også på at komfort og brukervennlighet er viktig for håndverkerne.

– Vi har mange modeller i stretch, og i vår nye kolleksjon som kommer på nyåret er azurblått en ny farge vi håper vil slå an. Vi har også boblejakker i synlighets, sier han.

Mathea Larsson jobber som selger i Proffklær, som er en stor forhandler av Helly Hansen. Hun er også innkjøper i Blåkläder.

– Kundene er også opptatt av at klærne skal matche. Nå har vi lansert en helt ny Camo-serie hvor både alt fra ullundertøy, t-skjorte, lue og bukse har samme mønster, sier hun.

Daglig leder og eier Sven Erik Korsnes i Proffklær bekrefter inntrykket av at håndverkere er mer og mer opptatt av moteriktig arbeidstøy.

– Det ser vi mer og mer, og vi merker det veldig godt under messen. Det vi har er ikke det billigste på markedet, men vi opplever at små og mellomstore bedrifter er villige til å betale mer for moteriktig arbeidstøy enn de store entreprenørbedriftene – som har et mye større kostnadsfokus.

Proffklær selger mest til små og mellomstore bedrifter i bygg og anlegg, men også en god del til privatpersoner via butikken i Oslo eller på nett.

– Disse arbeidsklærne kunne like gjerne hengt i en vanlig klesbutikk. Fashion, komfort og stretch er blitt mer og mer viktig, og folk går ikke for det billigste. Den arbeidsbuksa vi selger mest av koster nesten 2000 kroner, avslutter han.

Øystein Garnes i Helly Hansen, Mathea Larsson og Svein Erik Korsnes i Proffklær forteller at håndverkerne blir mer og mer motebevisste når det gjelder arbeidsklær. Foto: Svanhild Blakstad