Salgssjef Arvid Berge og markedsdirektør Johannes Rasmussen i NorDan er stolte over å kunne vise frem sin vindusprofil i aluminium med integrert zip-screen.

Storlansering fra NorDan på Bygg Reis Deg

NorDan viser frem vindusprofil i aluminium med integrert zip-screen for første gang.

- Dette er virkelig en verdensnyhet vi nå kan lansere på Bygg Reis Deg, og vi har opplevd en enorm interesse for konseptet fra de besøkende, forteller en engasjert Johannes Rasmussen, markedsdirektør i NorDan.

De har jobbet med det nye produktet i rundt to år - og ble akkurat ferdig med konseptet før årets messe.

Selskapet har tidligere levert påmontert screenprofil integrert og levert fra fabrikk med NTech produktløsninger i tre og tre/aluminium, men nå tas dette et skritt videre. Gjennom et samarbeid mellom Hydro Building Systems og Hunter Douglas kan de nå levere en verdensnyhet gjennom sin vindusprofil i aluminium med integrert zip-screen.

Den nye vindusløsningen har integrerte skinner og plass til drivverk for zip-screen

– Vi viser frem løsningen for første gang her på Bygg Reis Deg- og utfra interessen å dømme så langt er dette et produkt som er etterlengtet i markedet. Interessen har vært enorm, sier salgssjef Arvid Berge i NorDan, som har vært sterkt delaktig i utviklingen av produktet, helt fra starten av. Han er nå meget tilfreds med å kunne vise frem produktene,

Stor interesse
- Ikke minst har interessen vært stor fra entreprenørene og arkitekter som ser en stor nytteverdi av nyvinningen, legger Berge til.

De har allerede solgt konseptet inn til sitt første prosjekt, Arbeidersamfunnets plass på Youngstorget i Oslo, som er verneverdig og dermed setter høye krav til utseende og funksjon. Dette er en omfattende ordre NorDan er stolte over å ha landet.

Johannes Rasmussen understreker at dette produktet er viktig med tanke på miljø og bærekraft.

- Dette er et produkt som er meget viktig for tiden vi nå er inne i - og som er med på å komplementere vår satsing på grønne løsninger, sier han.

Nye Svane-godkjenninger
En annen nyhet NorDan kunne vise frem på messen er en Svane-godkjenning til 22 nye produkter i vindusporteføljen.

- Nå kan alle NTech-produktene leveres med Svanemerket- og vi har nå den desidert største porteføljen av Svanemerkede produkter. Vi ser også at en veldig stor andel velger å kjøpe versjonen er svanemerket - og at dette foretrekkes av både entreprenørene og byggherrene, sier Johannes Rasmussen.

Miljøvinduer er noe de har jobbet i mange år.

- Vi har jobbet systematisk med miljøvinduer i mange tiår – dette er noe som har ligget i vår forretningsstrategi. Det første Svanemerkede vinduet ble lansert på Bygg Reis Deg i 2007 - og det var Åslaug Haga, som da var kommunalminister, som avduket vinduet, sier Rasmussen.

Den nye Svanemerkede produktserien ble presentert på Bygg Reis Deg onsdag.

- Det er en kjent sak at byggenæringen spiller en sentral rolle når vi skal løse våre felles utfordringer. Et byggs totale miljøprestasjon er resultat av en rekke komponenter som i samspill utgjør totalen. Vinduer er et prakteksempel på at enkeltkomponenter i samspill med byggets øvrige kvaliteter kan utgjøre en stor forskjell. Vinduer og dører spiller en viktig rolle når vi skal redusere byggets energiforbruk og forbedre inneklima. NorDan viser samfunnsansvar og har med denne store utvidelsen av Svanemerkede vinduer og dører gjort det enkelt å velge miljøriktig. De satser på en av verdens strengeste og mest omfattende miljømerkeordninger, det står det respekt av. På vegne av Nordens offisielle miljømerke er det en stor glede å overrekke lisensbevis for fem produksjonssteder og 20 nye produkter. NTech Passiv-serien fra NorDan er med dette offisielt å regne som Svanemerket, uttalte Bjørn Olav Aarø Strandli fra Svanemerket under seansen på NorDans stand onsdag.

NTech Passiv-serien fra NorDan ble onsdag offisielt å regne som Svanemerket. Foto: NorDan