Stein Åge Lysgård i Mapei (t.h.) og Knut Ruud i Ruuds Transport.

Mapei viste frem fossilfri sparkellevering på Bygg Reis Deg

Mapei AS og deres samarbeidspartner Ruuds Transport viste på Bygg Reis Deg frem hvordan de kan levere sparkelmasse på pumpebil med nullutslipp.

Dette er mulig ved bruk av Euro 6-godkjente motorer som kan kjøre på biobasert HVO-diesel kombinert med hydraulisk drift av pumpeanlegget.

– Stadig flere byggherrer setter krav om fossilfrie og utslippsfrie alternativer på byggeplasser. Nå kan vi tilby dette sammen med Ruuds Transport, forklarer salgssjef Espen Bothner i Mapei.

Det var kollega Stein Åge Lysgård, produktspesialist ulvavretting pumpebil, som fikk vist frem løsningen på parkeringsplassen på utsiden av Norges Varemesse, som en del av Bygg Reis Deg, torsdag. En rekke av Mapeis kunder og samarbeidspartnere var innom for å se nærmere på den nye maskinen og fikk grundig forklart hvordan utstyret fungerer, og Lysgård kan fortelle om stor interesse rundt det nye konseptet.

Pumpebilen er utstyrt med den nyeste Euro 6-godkjente motoren som gir lave utslipp av NOx og partikler. Når denne kjører på biobasert HVO-diesel blir utslippene av CO2 kraftig redusert.

De har også droppet dieselaggregatet som driver pumpeanlegget og erstattet dette med hydraulikk som drives av motoren på lastebilen.

– Det gjør at vi kan kjøre inn på en fossilfri byggeplass og tilfredsstille alle krav, forklarer Knut Ruud i Ruuds Transport.

Ved å droppe aggregatet synker dessuten totalvekten, slik at det blir mulig å frakte fem tonn ekstra sparkelmasse på bilen.

Ruuds Transport har også en sparkelbil der pumpeutstyret kan drives av elektrisitet fra byggeplass via en 125 ampere kontakt.