Bygg Reis Deg har et mål om å få over 40.000 besøkende innom dørene på årets messe.

Ser frem til å ta imot byggenæringen på Lillestrøm

Adm. dir. Gunnar Glavin Nybø i Bygg Reis Deg AS har sammen med sitt team lagt ned store ressurser i å gjøre arrangementet klart til å imot over 500 utstillere fra 19 nasjoner, over 40.000 besøkende og et kunnskaps­hungrig konferansepublikum over fire dager denne uken.

– Vi har aldri forberedt oss bedre enn i år - og nå ser vi virkelig frem til at arrangementet kan starte og vi kan vise de mange tusen besøkende hva næringen står for og kan skape i fellesskap – og det er ikke lite, sier en spent Nybø til Byggeindustrien.

Det er Nybøs andre Bygg Reis Deg, og den tradisjonsrike messen, som så dagens lys allerede i 1954, arrangeres i år for 28. gang.

Administrerende direktør Gunnar Glavin Nybø i Bygg Reis Deg.

Siden 2003 har arrangementet funnet sted i Norges Varemesse på Lillestrøm – og i år kan Nybø vise til rekordmange utstillere.

– Hallene er fylt opp med over 500 utstillere fordelt på over 20.000 kvadratmeter ute og inne. Aldri har vi kunnet tilby en så stor utstilling – og av det vi har sett så langt, vil vi nok kunne si at vi aldri tidligere heller har hatt en utstilling med så høy kvalitet, forteller Nybø. Han har hatt tett kontakt med en rekke av utstillerne, og vet dermed hva alle besøkende kan forvente å finne i hallene på varemessen fra 16. til 19. oktober.

Stor internasjonal deltakelse
Som i 2017 vil det også i år komme en rekke utenlandske utstillere - og de kommer fra mange ulike nasjoner.

– Det betyr at det internasjonale markedet ønsker å vise seg frem for potensielle norske kunder - noe vi håper den lokale byggenæringen er nysgjerrige på. Det er mye vi er flinke på her i Norge - men vi har også mye nyttig kunnskap å kunne hente fra utlandet, mener Nybø.

– Vi ser at utstillerne legger ned store ressurser i hva de skal vise frem og hvordan de presenterer sine produkter og nyheter, legger han til. I år har Bygg Reis Deg lagt opp utstillingen etter en modell som saksgangen i et prosjekt, fra planlegging, til bestilling via utførelse samt drift og vedlikehold.

– På denne måten håper vi alle de besøkende kan finne en naturlig gang gjennom utstillingen – og at alle enkelt skal kunne finne det de er mest interessert i å få vite mer om, sier han.

Som tidligere er det proffen som står i sentrum for Bygg Reis Deg.

– Vi har i løpet av de senere årene stadig spisset oss inn mot den profesjonelle delen av næringen – og dette er noe vi ytterligere justerer oss inn mot i 2019. Det betyr at vi skal være proffens viktigste møteplass – men det utelukker ikke at privatpersoner vil finne noe som interesserer dem her. Alle som skal bygge, pusse opp eller rett og slett eier en bolig – vil kunne ha stor nytte av å ta turen til Lillestrøm. Her vil alle kunne hente inspirasjon, få kunnskap fra byggenæringens enorme kunnskapsbase – eller finne lysten til å sette i gang med oppgaver man kanskje har ventet med å starte opp. Her vil det være nok av inspirasjon for både proffene og privatpersonene, mener Nybø.

Store forventinger
Han har store forventinger til Bygg Reis Deg 2019.

– Vi er selvsagt meget godt fornøyde med å ha solgt ut alle hallene – men vi håper også på storinnrykk av publikum. I 2017 hadde vi rundt 42.000 besøkende. I år har vi et mål om å nå 45.000 besøkende innom dørene. Det er helt klart et realistisk mål, mener han.

Kompetansearena
Ved siden av å være næringens desidert største utstillingsarena, skal Bygg Reis Deg også bygge seg opp til å bli en stor konferansearena.

– Vår posisjon som messearrangør bygger på kunnskap, og nettopp det å skape samhold og felles verdier basert på kompetanse var også bakgrunnen for at vi valgte å etablere Bygg Reis Deg som en konferanse. I 2017 lanserte vi konseptet Det Norske Byggemøtet, som et fellesbegrep for konferanser og seminarer, og dette viderefører vi på årets messe. Det innebærer at vi legger opp til et bredt og omfattende konferanseprogram presentert på fire åpne scener, gratis for publikum hver eneste dag på messen, sier Nybø.

Det skal presenteres mer enn 100 dagsaktuelle foredrag, som tar for seg problemstillinger knyttet til ulike deler av byggeprosessen. Det hele starter med en topplederkonferanse, THINK BIG, hvor målsettingen er å samle ledere fra ulike bransjer i og rundt byggenæringen. Hovedscenen til konferansene finner sted i Hall A. I løpet av uken vil det også settes opp en rekke ulike konferanser rundt om i alle de fire hallene på messeområdet.

– Dermed kan vi spre kunnskapen og skape aktivitet i alle deler av utstillingen, sier Nybø.

Som i 2017 vil det også legges opp til en stor digital satsing på messen – Digital Arena. Denne ligger også i Hall A.

Gleder seg
Nå ser Nybø frem til å kunne gjøre de siste forberedelsene inn mot messen, bidra til å gjøre hallene på Lillestrøm klare til å ta imot både utstillerne og ikke minst de mange besøkende.

– Nå ser vi frem til å få de siste brikkene på plass og kunne åpne dørene for høstens store arrangement i næringen – vi gleder oss virkelig. Vi skal være hele byggenæringens utstillingsvindu – næringens ansikt utad for å vise det som skjer, sier en forventningsfull Gunnar Glavin Nybø.

Les Byggeindustriens offisielle messemagasin her