F.v. samferdselsminister Jon Georg Dale, administrerende direktør i Nye Veier, Ingrid Dahl Hovland, styreleder i Nye Veier, Harald V. Nikolaisen. Arkvifoto: Henrik Jonassen/SD

Ingrid Dahl Hovland ser fram til stor oppgave: - Jeg vil ha mer vei for pengene

Ingrid Dahl Hovland er på plass som vegdirektør allerede 1. november. Hun gleder seg til å ta over en organisasjon i stor endring.

Ingrid Dahl Hovland (60) ble fredag presentert som ny vegdirektør og sogningen får dermed oppgaven med å lose Vegvesenet gjennom den omfattende regionreformen som står for tur.

Den avtroppende Nye Veier-sjefen ser fram til å begynne i jobben som øverste sjef i Vegvesenet.

– Dette er først og fremst en veldig spennende oppgave som jeg gleder meg til å ta fatt på. Statens vegvesen er en stor aktør som har en svært viktig samfunnsrolle, både når det gjelder økt mobilitet, trafikksikkerhet, beredskap, trafikant og køyretøy. Jeg ønsker mer veg for pengene som vil bidra til økt mobilitet i samfunnet. Jeg er ydmyk og ser fram til å bli kjent med mange dyktige medarbeidere i en organisasjon som har et svært høyt kompetansenivå, sier Ingrid Dahl Hovland til Byggeindustrien.

Du kommer inn i en tid der Statens vegvesen står foran store endringer i form av regionreformen, hvordan blir det å lede Vegvesenet gjennom disse endringene?

– Fra mitt ståsted blir det viktigste nå å bli kjent med etaten og organisasjonen for å forstå både kompetansen som finnes og de oppgavene som Vegvesenet er satt til å løse. Endringsprosessene går for fullt nå, og jeg har tillit til at vi vil løse dem til det beste for samfunnet.

– Du forlater Nye Veier etter fire år, hvordan har den erfaringen vært?

– Jeg har hatt fire veldig spennende år med å bygge opp Nye Veier. Det er jo et selskap som har oppnådd gode resultater, og utgangspunktet vårt var å effektivisere offentlig sektor. Det føler jeg vi har lykkes med.

– Hva tar du med deg av erfaringer fra Nye Veier og inn i Vegvesenet?

– Man kan ikke sammenligne Nye Veier og Vegvesenet direkte, og det jeg tar med meg inn i rollen som vegdirektør er jo en sum av alt det jeg har jobbet med – både fra tiden min i Nye Veier, men også fra tiden min i industrien, fra entreprenørbransjen og fra byggherresiden ellers. Men det viktigste for meg er som sagt å først lytte til den organisasjonen som jeg satt til å lede.

– Hvor viktig blir dialogen med bransjen?

– Jeg er en person som gjerne tar på meg hjelm og vernesko. Jeg liker å være ute der det skjer, enten det er på prosjekter under bygging, drift eller der det prosjekteres. Det er også vitkig å forstå trafikantens behov for forutsigbarhet i trafikken. Samtidig er det sentralt med bransjekunnskap i en slik rolle, og jeg vil fortsette å ha en tett og god dialog med alle aktører i bransjen. Det er på den måten jeg har vært vant til å jobbe, og det vil jeg gjøre fremover også.

– Og nå er det slutt på pendlingen mellom Oslo og Kristiansand for deg som bor i Oslo, blir det godt å slippe å kjøre så mye på de alle de vegene du er satt til å bygge og drifte?

– Jeg er en vegnerd og jeg liker å observere både trafikken, skulderbredder, mobilitet og trafikkavvikling. Jeg trives godt utpå vegen, og har levd helt fint med pendling i fire år nå. Og du skal nok ikke se bort fra at det blir mye reising som vegdirektør også, sier Hovland.