Statssekretær Anders Werp sier det jobbes systematisk for å hindre at skyggeregnskap skal forekomme i Bane NOR. Foto: Terje Pedersen / NTB scanpix

Samferdselsdepartementet kan ikke utelukke andre tilfeller av skyggeregnskap

Statssekretær Anders Werp (H) i Samferdselsdepartementet sier Bane NORs ledelse tok tak omgående da skyggeregnskap ble oppdaget, og at det er iverksatt tiltak for å avdekke slike forhold i hele organisasjonen.

Slik fungerer det

Et skyggeregnskap, også omtalt som skufferegnskap, betyr at det trikses med timelistene til de ansatte for å unngå lovbrudd knyttet til arbeidstid.

Overtidsbruk som bryter med bestemmelsene for arbeidstid, blir ikke registrert i offisielle timelister.

I stedet holder man oversikt over antall overtidstimer utenom de offisielle listene, slik at en ansatt i periode kan jobbe mer enn hva som er tillatt og heller ta seg fri på et senere tidspunkt uten at det registreres.

Fredag avslørte Byggeindustrien at et lydopptak gjort av en ansatt på et av Bane NORs utbyggingsprosjekter, bidro til å dokumentere bruk av såkalt skyggeregnskap. Skyggeregnskap ble brukt for dekke over lovbrudd knyttet til arbeidstid.

Lydopptaket inneholder en samtale der en ansatt i utbyggingsdivisjonen blir oppfordret av sin leder til å snakke med «de gamle garvede karene» for å få forklart hvordan man fører skyggeregnskap.

– Bane NOR har undersøkt denne saken grundig etter at den ble oppdaget i vår. Bane NOR opplyser at de har undersøkt også i andre deler av organisasjonen, men at de ikke har funnet andre forhold av skyggeregnskap. Det betyr dessverre ikke at det ikke kan være andre tilfeller, men foretaket opplyser at det jobbes grundig med forebyggende arbeid for å hindre tilsvarende forhold som dette. Bane NOR opplyser også at foretaket iverksetter jevnlige kontroller for å avdekke slike forhold i hele organisasjonen, skriver statssekretær Anders Werp i Samferdselsdepartementet i en e-post til Byggeindustrien.

– Når en ansatt blir oppfordret av sin leder til å snakke med «de gamle garvede karene», vitner det om en kultur som har fått etablere seg over tid?

– Bane NORs ledelse tok omgående tak i saken da forholdene ble oppdaget i vår. Det er jobbet siden da systematisk for å avdekke om det finnes flere tilfeller og for å forhindre at dette skjer igjen, svarer Werp.

– Er Samferdselsdepartementet fornøyd med måten denne saken er håndtert på av Bane NOR?

– Som eier har jeg en tydelig forventning til at Bane NOR er blant de ledende aktørene i sin bransje på HMS-området, både internt i virksomheten og i oppfølgingen av leverandører. Bane NOR har opplyst meg at foretaket fikk varsel om denne saken gjennom sine interne kontrollrutiner våren 2019. Deretter fikk Bane NOR den samme informasjonen via fagforeningen. Det ble raskt tatt tak i saken for å finne fakta. Det ble iverksatt tiltak for å påse at ledere og medarbeidere vet hva som er gjeldende regler for timeføring. I tillegg ble det gjort undersøkelser også i andre deler av organisasjonen for å finne ut om bruk av skyggeregnskap var praksis flere steder. Bane NOR har ikke funnet andre tilfeller. Det iverksettes nå jevnlige kontroller for å sikre at dette ikke skjer videre. Bane NOR og fagforeningene har hatt godt samarbeid om saken, opplyser Werp i e-posten.