Fornebubanen kan gjøre bompengeforliket dyrere enn beregnet

Høyere kostnader for Fornebubanen kan gjøre at prisen for bompengeforliket blir høyere enn regjeringen har anslått.

Som en del av løsningen på bompengeknipa ble de fire regjeringspartiene enige om å øke statens bidrag til kollektivprosjekter fra 50 prosent til 66 prosent. Ifølge regjeringen vil dette koste 8 milliarder kroner over ti år.

Blant prosjektene det er snakk om er det nye T-banestrekket fra Majorstuen i Oslo til Fornebu i Bærum. Ifølge Aftenposten har imidlertid regjeringen basert seg på gamle kostnadsanslag for Fornebubanen når den har regnet ut prislappen for bompengeforliket.

Fornebubanen ble tildelt 6 milliarder kroner i Nasjonal Transportplan (NTP) som ble vedtatt på Stortinget i 2017. Det utgjorde halvparten av det daværende kostnadsanslaget på 12 milliarder kroner.

Men fylkestinget i Akershus vedtok nylig en ny kostnadsramme, der prislappen er satt til 16,2 milliarder 2018-kroner. Oslo bystyre skal ta stilling til den samme rammen onsdag neste uke.

Her er det lagt inn at staten skal bidra med cirka 50 prosent, totalt 7,94 milliarder kroner. Dersom departementet slutter seg til denne kostnadsrammen og følger opp løftet om å betale 66 prosent, må staten ut med ytterligere rundt 2,5 milliarder kroner til prosjektet, opplyser Line Fredriksen, kommunikasjonsansvarlig for Fornebubanen i Oslo kommune, til NTB.

Byggestart for den nye T-banestrekningen er i mars neste år og den skal etter planen åpne i 2027.