Denne uken tok det fyr i Ulrikstunnelen i Bergen. Foto: Bane NORFoto: Bane NORFoto: Bane NORFoto: Bane NORFoto: Bane NORFoto: Bane NORFoto: Bane NORFoto: Bane NOR

Brannrammede Ulrikstunnelen i Bergen var sikret med brannfarlig skum som skulle skiftes i 2006

Ulrikstunnelen i Bergen, der det torsdag brøt ut en brann, er sikret med giftige og brannfarlige skumplater som skulle skiftes ut i 2006.

Både 110-sentralen i Hordaland og Bane Nor oppgir at det er PE-skum som torsdag tok fyr i togtunnelen, skriver Bergens Tidende.

PE-skum blir brukt for å lede vann ned på sidene av fjellveggene, og bort fra jernbaneskinnene for unngå frostskader på skinnene.

Bergen brannvesen truet i 2004 med tvangsmulkt dersom stoffet ikke ble fjernet innen 2006. Bane Nor har siden fått tillatelse til å utsette fjerningen flere ganger. Arbeidet med å fjerne skummet skal etter planen starte i 2021.

Ulrikstunnelen er 7.670 meter lang og går i ett spor på Bergensbanen under den nordlige delen av Ulriken, mellom Bergen stasjon og Arna stasjon.