Illustrasjonsfoto: Byggevareindustrien

Kåret Obs Bygg til kundefavoritt

6.000 forbrukere har kåret Obs Bygg til den beste byggevarekjeden i Norsk Kundebarometer 2019.

- Dette er spesielt hyggelig siden det er kundene våre, som også er våre medeiere, som har sagt sin mening og sørget for den gode plasseringen, sier kjededirektør Espen Braaten i Obs Bygg i en pressemelding.

Obs Bygg får i Norsk Kundebarometers årlige rangering, med tre stjerner, en tilfredshet-score på 74 og en lojalitets-score på 86,8. De topper dermed byggevare-sektoren, og ligger som nummer 64 på den totale listen.

- Dette betyr at kundene er fornøyd med den innsatsen vi gjør med å tilby et bredt utvalgt byggevarer til lavest mulig pris, sier kjededirektør Braaten.

Obs Bygg vokste med over 30 prosent i fjor, og er størst i privatmarkedet med en markedsandel på 33,7 prosent.
- Vi lytter hele tiden til hva kundene våre ønsker når de skal handle byggevarer. Samtidig vet de at vi er best på pris, sier Braaten som mener at markedet preges av en «stille priskrig».
- Den skrives ikke så mye om, men den er høyst reell og konkurransen er knallhard.

Braaten spår store endringer i denne byggevarebransjen fremover.
- Vi venter å selge mer på nett. Blant annet kan man nå bestille ferdig blandet maling og få det levert på døren. I tillegg kommer vil til å tilby flere såkalte fiks ferdig-pakker. Kundene ønsker å pusse opp, de er prisbevisste, men ikke alle er like handy. Mange kunder vil gjøre minst mulig selv, de bestiller gulv hos oss og samtidig avtale om å få det lagt til en avtalt tid og pris, sier Braaten.

Forventningene for 2019 er høye. Sen påske førte til en rekordsterk start på byggesesongen, noe som ikke har dempet forvetningene. I løpet av året skal seks nye varehus etableres, med et samlet salgsareal på 50.000 kvadratmeter.
- Vi skal også utvide på Langhus med automatisert lager, til sammen gjør vi investeringer på 500 millioner kroner, sier Braaten.

Norsk Kundebarometer omfatter i år 154 bedrifter fra 30 ulike bransjer. Mer enn 6.000 forbrukere er intervjuet og spurt om hvor fornøyde de er med bedrifter de kjøper varer og tjenester fra.