Dette er en veistrekning som stort sett skal bygges i jomfruelig terreng, og med en 7,8 kilometer lang tunnel i to adskilte tunnelløp gjennom Forbordfjellet. Dette tunneloppdraget vil bestemme mye for hvilke firma som får oppdraget. Det opplyste prosjektleder Jørund Gullikstad i Nye Veier ifølge Trønder-Avisa (krever innlogging). Fordi tunnelarbeidet vil utgjøre en så stor del av kontrakten, er det derfor lite hensiktsmessig å dele opp prosjektet i flere entrepriser mente han. Gullikstad pekte på at erfaringer tilsier at mellom 30 og 50 prosent av oppdrag av denne størrelsen svært ofte går til lokale underentreprenører.
E 6 Kvithammar-Åsen skal i sin helhet bygges som en firefelts motorvei med fartsgrense på 110 km i timen. Det er forventet byggestart i 2020, og ferdigstillelse i 2025/26.
Det var større interesse blant entreprenørene for å bli prekvalifisert for dette prosjektet som har en kostnadsramme på 4,5 milliarder kroner, enn for prosjektet E6 Ranheim-Værnes som er det første oppdraget Nye Veier setter i gang med i Trøndelag. Her er det det spanske firmaet Acciona Construcción i samarbeid med Multiconsult og Andenesfirmaet Leonhard Nilsen & Sønner som har fått oppdraget.