Heidi Finstad

Stor interesse rundt seminar om produktinformasjon

Tirsdag inviterer Treindustrien, EBA, Norsk Trevare, Byggmesterforbundet og Rørentreprenørene Norge et frokostseminar med tittelen «Får kundene den produktinformasjonen de trenger?»

– Seminaret er fullbooket, sier en fornøyd Heidi Finstad, administrerende direktør i Treindustrien til Byggeindustrien.

Digitalisering av byggenæringen har aktualisert spørsmålet om tilgjengelig produktinformasjon i ulike markeder.

- Entreprenører, byggmestere og boligprodusenter må håndtere krav til dokumentasjon fra markedet og fra myndigheter, herunder utøve substitusjonsvurdering. Produsentene av byggevarer må eie produktinformasjon og dele denne slik at den blir tilgjengelig i ulike markeder, heter det i invitasjonen til seminaret.

En rekke varegrupper har generisk karakter.

- Produsenter av eksempelvis tre, rør, dører, vinduer, gips, maling og isolasjon har felles interesse av at prinsippet om eierskap til egen produktinformasjon og merkevare ivaretas. Bestillerne av produktene har interesse av å kunne sammenligne produktegenskaper og ulike leverandører. Økt import, digitalisering, like konkurransevilkår, produsentansvar, tilgjengeliggjøring av produktinformasjon og etterlevelse av kundebehov i alle markeder er viktige stikkord, heter det videre i invitasjonen.

Programmet varer fra 08.00 til 11.00 og finner sted i NHO-bygget. En rekke topper fra næringen holder innlegg. Blant andre kommer BNL-sjef Jon Sandnes, administrerende direktør i Byggmesterforbundet Frank Ivar Andersen, administrerende direktør i Treindustrien, Heidi Finstad, HMS- og kvalitetsdirektør i Skanska, Peer Chr. Anderssen, Glava-sjef Jon Karlsen og avdelingsdirektør i DIBK, Janneke Solem for å holde innlegg.