Regjeringen vil justere riksvei 23-prosjektet etter at grunnforholdene på Dagslett-Linnes  har gitt en enorm kostnadsøkning. Illustrasjon: Statens vegvesen

Riksvei-prosjekt har sprukket med 850 millioner - regjeringen vil slå sammen parseller for å spare

Regjeringen vil justere rv. 23-prosjektet etter at grunnforholdene på Dagslett-Linnes mellom Røyen og Lier har gitt en enorm kostnadsøkning på nærmere 850 millioner.

Prosjektet har vist seg å være mer krevende enn tidligere antatt, og regjeringen vil derfor utvide planarbeidet slik at man nå ser prosjektet i sin helhet frem til E18.

Ifølge en pressemelding fra Samferdselsdepartementet er det dårlige grunnforhold som har medført den voldsomme kostnadsøkningen på nærmere 850 millioner kroner sammenlignet med det som var kjent da Stortinget tidligere behandlet utbygging av veistrekningen.

For å spare penger, vil samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen slå sammen flere parseller til et prosjekt.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

– Det er viktig at vi får bygget en bedre riksvei 23. Veier har en viktig regional betydning, men dagens situasjon er ikke god nok. Både veistandarden og situasjonen for lokalsamfunnene er for dårlig. Samtidig gjør utfordringene vi har møtt med dårligere grunnforhold enn opprinnelig antatt, at vi nå må tenke annerledes. Vi foreslår derfor å endre prosjektet slik at vi jobber videre med en samlet og sammenhengende utbygging på hele strekningen Dagslett-E18, sier Solvik-Olsen i en pressemelding.

Han mener det vil sikre en bedre en langsiktig og helhetlig løsning, og samtidig bidra til å redusere byggekostnader.

– Det kan selvsagt oppleves utfordrende at vi må endre prosjektet Dagslett-Linnes, men gevinsten er at vi nå jobber for løsning helt frem til E18 når vi først er i gang. Erfaringer i andre prosjekt viser at det både gir oss mulighet for kostnadskutt og redusert anleggsperiode. Jeg håper og tror på godt samarbeid med lokale myndigheter slik at vi sammen finner best mulig løsning for alle parter, sier samferdselsministeren.

Statens vegvesen gis nå i oppdrag å videre utrede alle relevante traséalternativ.

Etter dette vil Samferdselsdepartementet komme tilbake til Stortinget med et samlet opplegg for utbygging og finansiering av riksvei 23 på strekningen fra Dagslett til kryss med E18. Departementet vil også komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan gjelden til bompengeselskapet skal behandles.

Riksvei 23 er bindeleddet mellom E6 og E18. Statens vegvesen skal bygge ny firefelts riksveg mellom Dagslett i Røyken kommune og Linnes i Lier kommune.

Prosjektet består i hovedsak av:

• Omtrent 5,5 kilometer med ny firefelts vei

• Nye kryss på Dagslett og ved Linnes

• Bru over Daueruddalen

• En omtrent 2,2 kilometer lang tunnel

I tillegg skal prosjektet ivareta det lokale veinettet og gang- og sykkelveier på strekningen. Det vil også bli planlagt tiltak for å begrense støy og for å ta hensyn til vilt.