Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Nå blir det dyrere å kjøre inn i Oslo

Illustrasjonsfoto: Cornelius Poppe / NTB scanpix

Publisert: 29.09.2017 12:19. Sist endret: 29.09.2017 12:21.

Mandag blir det dyrere å kjøre inn i hovedstaden i rushtiden enn ellers. Målet er å få flere til å reise kollektivt, men Oslo og Akershus krangler om priser.

  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen

  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser

  • Foamrox inngår avtale med tysk selskap

  • Ramirent koronatester alle ansatte med bygge- og anleggsplass-tilknytning

Nettleder

Boligprisene fortsetter rett oppover

Les også:

  • Viktig dag for næringens fremtid
  • Koronaen utfordrer
  • Økt ansvar på kommunene
  • Fotballskandalen som må få konsekvenser
  • Kan bli enorme VA-utgifter for oss alle
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Kari Sandberg

«Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav»
Les mer

Les også:

  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
  • Bygningsanatomi og endringsdyktighet
    Jan Eldegard Hjelle
  • Innlegg: For en grønn omstilling i byggenæringen må alle med
    Ann-Kristin Ytreberg
  • Byggenæringen trenger kompetanse om eksisterende bygningers anatomi som grunnlag for ombygging og god bygningsforvaltning
    Svein Bjørberg
  • Å skifte vinduer er effektiv energi- og klimapolitikk
    Hilde Widerøe Wibe
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Ingeborg-nettverket lanserer mentorprogram for rørbransjen
  • Oslo kommune ber om smitte-tips - varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser
  • Foamrox inngår avtale med tysk selskap
  • Ramirent koronatester alle ansatte med bygge- og anleggsplass-tilknytning
  • Ole-Jørgen Mo ny kommersiell direktør for Optimera
  • Frykter skyhøy prisstigning på trelast
  • Venstre vil endre arbeidsmiljøloven
  • Marthinsen & Duvholt kjøper utslippsfritt fra Nasta
  • Boligutvikler signerte etikkplakaten til Fair Play Bygg
  • NVE bekymret for ukvalifiserte kvikkleirekonsulenter
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Valle View

Flere prosjekter

  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
  • Volmax Ringsaker
  • Elvebredden Park
  • Storgaten Terrasse
  • Håmyra bustadfelt
  • Strinda Hageby bt 5-6
  • Jessheimbadet
  • TROX Auranor
  • Mosenteret og Sentrum Terrasse
  • Stjørdal helsehus
  • Oppdal Innovasjonssenter
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Disse skal utrede fremtidens fergeterminalstruktur i Oslo

Flere kontrakter

  • Spordrift oppgraderer og renoverer på Nordlandsbanen
  • Peab bygger sykkelvei i Trondheim
  • Jørgen Holmefjord AS har vunnet to nye tunnelkontrakter
  • Betonmast bygger ny friidrettsarena i Göteborg
  • AF bygger Os skole og idrettsarena
  • Peab bygger barne- og avlastningsboliger i Tromsø
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygger de verdens første 3D-printede skole

  • Grunnstein er lagt for Ravinen i Fjerdingby

  • Lan Marie Berg sprengte den første salven på Prosjekt Ny vannforsyning Oslo

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorNTB

Miljøpartiet De Grønne (MDG) har gått i bresjen for endringene, som partiet mener er helt nødvendige.

– Dette er den største miljøreformen i Oslo siden bomringen ble etablert, sier partiets frontfigur Rasmus Hansson til NTB.

Han kaller prisøkningen en «kjempegulrot» for elbilistene, for dem som er lei av kø og vil komme seg raskere til jobb kollektivt og for næringsdrivende som er avhengig av bil.

– Med de nye bompengene blir det mindre kø, bedre plass på veien og bedre byluft, sier Hansson, som kaller bompengene et spleiselag for en bedre by.

Flere endringer

De neste to ukene skjer en rekke endringer i transportsystemet i Oslo og Akershus:

* Fra 1. oktober koster det 54 kroner for bensinbiler og 59 kroner for dieselbiler å passere bomringen i rushtiden (mellom klokken 6.30-9 og klokken 15-17), mot henholdsvis 44 og 49 kroner utenfor rush. Lørdag, søndag, fridager, helligdager og hele juli måned er unntatt rushtidstillegg.

* Det innføres samme dag en ny miljødifferensiering i bomringen for lastebiler som forurenser mye.

* 1. oktober får bussen bedre plass når det ene av dagens tre kjørefelt på E18 mellom Lysaker og Sandvika vest for Oslo som en prøveordning gjøres om til kollektivfelt.

* 8. oktober sjøsettes en ny satsing på buss, trikk og T-bane i Oslo og Akershus, med hovedvekt på de store innfartsårene til hovedstaden. Helårseffekten av satsingen er 165 millioner kroner. Målet er flere reisende og bedre plass.

Kraftig økning

Lenger fram i tid planlegges det en større utvidelse av bomringsystemet.

Fra 2019 vil det komme omkring 60 nye bomstasjoner i indre Oslo. Byrådet begrunner tiltaket med at store områder av byen i dag slipper unna bomavgifter.

Mens inntektene fra bomringen i dag ligger på omkring 2,8 milliarder kroner, ventes de å øke til 4,5 milliarder i 2019.

Inntektene vil Oslo bruke på kollektivinvesteringer, som Fornebu-bane, sentrumstunnel på T-banen, nye trikker og signalanlegg på T-banen, samt nye sykkelveier.

Vil ha omkamp

I avtalen om Oslopakke 3 fra i fjor sommer ble fylkeskommunene Oslo og Akershus enige om bompenger, utbygging av kollektivsystemet og økte priser på kollektivtransport.

Men nå vil det rødgrønne byrået ha omkamp om det siste punktet. I sitt ferske budsjettforslag for 2018 legger byrådet nemlig 141 millioner kroner på bordet for å unngå prisøkning neste år.

I Akershus er det bred skepsis mot å gå bort fra avtalen.

– Vi står på den avtalen, og det oppfordrer jeg byrådet til å gjøre også, sier fylkesordfører Anette M. Solli (H) til Aftenposten.

Skylder på Høyre

Arbeiderpartiets gruppeleder i Akershus, Tonje Brenna, sier en prisøkning ikke er ønsket, men nødvendig, fordi man trenger penger til å investere i infrastruktur og et bedre tilbud.

– Dette er en ganske original måte å prøve å komme vekk fra det som er avtalt gjennom Oslopakke 3-forhandlingene, sier hun til avisen om Oslo-byrådets utspill.

MDGs Rasmus Hansson mener Oslo og Akershus faktisk har råd til å droppe den avtalte prisøkningen, fordi Ruter opplever kraftig passasjervekst og går med store overskudd.

MDG håper nå at Venstre i Akershus, som Høyre og Frp er avhengig av for å få flertall, bestemmer seg for å ta kampen mot økte billettpriser.

Nøkkelord:

 

Hæhre krever over en halv milliard
– motparten vil ha 104 millioner kroner

 

Frykter skyhøy prisstigning
på trelast

 

Oslo kommune ber om smitte-tips
- varsler mer testing og smittesporing på byggeplasser

 

Ole-Jørgen Mo ny kommersiell direktør for Optimera

 

Ramirent koronatester alle ansatte med bygge- og anleggsplass-tilknytning

Annonsørinnhold
 

Se skrekkbilder fra tak som ikke får regelmessig tilsyn

Annonsørinnhold
 

Disse hundene sparer liv og penger


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen