Foreløpig illustrasjon fra Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16.

Søker kjerneressurser til Ringeriksbanen

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 utlyser i disse dager 16 stillinger.

Prosjektdirektør Morten Klokkersveen. Foto: Njaal Svingheim.

Prosjektet trenger viktige kjerneressurser og vil satse enda mer på bruk av modellbasert prosjektering, skriver Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 i en pressemelding.

Ringeriksbanen er en del av InterCity-satsingen og er sammen med E16 Høgkastet-Hønefoss det største fellesprosjektet for vei og jernbane i Norge. Regjeringen har i NTP satt byggestart til 2021. Prosjektet går inn i en hektisk periode med blant annet forslag til reguleringsplan og forberedelser til byggestart.

– Det er kjerneressurser som nå rekrutteres. Vi vil være en sterk byggherre som tar tydelig teknisk og kommersiell ledelse. Vi har gjennomgående fokus på kvalitet og kostnader, og vil samtidig være i front av den teknologiske utviklingen, sier prosjektdirektør Morten Klokkersveen.

Satser på teknologi
Fire av de utlyste stillingene er tilknyttet Statens vegvesen og resten er hos Bane NOR. Hos Bane NOR er to av stillingene knyttet til bruken av «Building Information Modeling», såkalte BIM-modeller. Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16 var tidlig ute med å satse på bruken av disse modellene.

I Fellesprosjektet har man gjennom detaljplan brukt den modellbaserte prosjekteringen hyppig i hverdagen og således utviklet en offensiv prosjekteringsmetodikk (Samtidig Prosjektering/ICE). Arbeidsformen skal nå videreutvikles inn mot byggefasen og prosjektet ønsker å videreføre sin posisjon som et av de mest fremoverlente i bransjen. Ved å ligge i front kan man tidlig få muligheten til å høste gevinstene av digitaliseringsbølgen som anleggsbransjen er midt inne i, skriver prosjektet i meldingene.

Bane NOR søker prosjekteringsledere, kontraktsrådgivere, kvalitetsrådgiver, byggeleder, grunnerverver og ressurser innen BIM som vil delta i utvikling av prosjektet og sine respektive fagfelt.

Statens vegvesen søker økonomikontroller, grunnerverver og to prosjekteringsledere.

Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16

- 40 kilometer dobbeltsporet jernbane mellom Sandvika og Hønefoss

- Togene skal gå i 250 km/t

  - Ca. 23 kilometer jernbanetunnel fra Sandvika til Sundvollen og ca. 3 kilometer tunnel nordvest for Sundvollen

- Etablering av ny jernbanestasjon ved Sundvollen

- 24 kilometer firefelts Europaveg mellom Skaret og Hønefoss. Vegen vil få fartsgrense 110 km/t
Kostnaden er beregnet til 26 milliarder norske kroner

- I følge Nasjonal Transportplan (NTP) 2018-2029 blir byggestart for Ringeriksbanen og E16 i 2021