Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Historisk gjennomslag i Bergen

Publisert: 30.08.2017 02:02. Sist endret: 30.08.2017 02:12.

Tirsdag 29. august ble en merkedag i norsk jernbaneutbygging - da ble vi vitne til det første gjennomslaget i en jernbanetunnel her i landet drevet med en tunnelboremaskin.

Flere nettledere

  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
    12.04.2021
  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
    11.04.2021
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
    08.04.2021
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
    07.04.2021
  • Når kommer gjenåpningen?
    07.04.2021
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
    05.04.2021
  • Vern om frontfagsmodellen
    28.03.2021
  • Rister av seg korona-frykten
    25.03.2021
Les flere

Nettleder

Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten

Les også:

  • Lytt til næringen i utdanningsreformen
  • Denne helgen blir viktig for norsk næringsliv
  • Ulovlig byggeaktivitet havner under radaren
  • Når kommer gjenåpningen?
  • Enormt behov for energieffektivisering i norske bygg - må utnytte mulighetene dette gir
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Petter Eiken og Anne Marstein

«Hvordan sikre mer effektiv jernbaneutbygging?»
Les mer

Les også:

  • Innlegg: Bevistilgang i entreprisesaker
    Harald Holmstad og Martin Aspaas
  • Vi sparer penger og miljø ved å ta vare på det vi har
    Bjørn Laksforsmo
  • En ny standard for fremtidens sykehjem?
    Trond Ramsøskar
  • Entreprenørene vil ha strengere miljøkrav
    Kari Sandberg
  • Kunstig intelligens kan effektivisere arbeidet i byggebransjen - også ute på byggeplassen
    Bjørn Røsten
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • - God etikk er god butikk
  • Nye verktøy i kampen mot arbeidslivskriminaliteten
  • Lørenskog innfører strengere smitteverntiltak på byggeplassene
  • Metrostav/Bertelsen & Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende
  • Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo
  • Har arrangert flere digitale bransjemøter for veien videre med Digitalt veikart 2.0
  • Vinnerne av Eiendomsbransjens stipendordning 2021 kåret
  • Jan Halstensen gjenvalgt som styreleder i Stiftelsen Norges Varemesse - byggenæringen tungt representert
  • To nye og tøffe arbeidshester fra Ford
  • Mesta lavest på riksveier i vest
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Hovedbygget ved Norges Handelshøyskole

Flere prosjekter

  • ASKO Oslofjord
  • Rud svømmehall
  • Kyllingfabrikk Norsk Kylling
  • Fantoftparken
  • Risvollan helse- og velferdssenter
  • Fløyveien 14
  • Orkangerporten
  • Lillehammer vannverk
  • Storebukta
  • Valle View
  • Ensjø Torg
  • Strandvegen Hage
  • Elias Smiths Plass
  • Ladebyhagen bt 4
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Skanska signerte Trondheim kommunes største kontrakt noensinne

Flere kontrakter

  • NCC signerte kontrakt for Granåsen Idrettspark
  • Betonmast bygger skole på Hønefoss
  • HENT vant konkurransen om Blått bygg ved Nord universitet
  • Veidekke fikk skoleprosjekt i Stockholm
  • Peab bygger Bertel O. Steens nye bilanlegg i Ålesund
  • ACO signerte kontrakt om E39 Ørskogfjellet
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

  • Bygging av nye Granåsen i full gang

  • Stjernearkitekt vil gi nye perspektiver på H.C. Andersen med nytt museum

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
31.08 Byggedagene 2021
08.09 Vi Bygger Bergen 2022
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Markerte anleggsstart for ny vannforsyning Oslo

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorSjefredaktør Arve Brekkhus

Tirsdag hadde nemlig tunnelboremaskinen Ulrikke boret seg gjennom Ulriken – og dermed har man kommet et langt stykke nærmere til å bygge ut en bedre jernbanekapasitet i Bergensområdet.

Den nye Ulrikentunnelen er totalt 7.688 meter lang, og den klart største delen av arbeidet i prosjektet er gjennomført med bruk av TBM, og ikke med konvensjonell drill & blast-teknologi som har vært den klart mest brukte metoden innen tunnelarbeid i Norge. Jobben er utført av Skanska/Strabag.

Selv om dette er det første TBM-prosjektet innen jernbaneutbyggingen her til lands, er det slett ikke første gang TBM er brukt på større tunnelprosjekter i Norge. Det er ikke lenge siden LNS brukte TBM i utbyggingen av Nedre Røssåga kraftverk. Men det prosjektet var det første TBM-prosjektet som er blitt gjennomført i Norge på lang tid – og dette var en teknologi som nesten var begynt å havne i glemmeboka i det norske markedet. For noen tiår siden ble det gjennomført flere TBM-prosjekter, og da spesielt innen vannkraftsektoren. På den tiden ble det bygget opp en solid kompetanse innen bruk av TBM i Norge, og denne kompetanse var nå på full fart til å forsvinne – så det var i grevens tid man nå fikk bygget opp igjen noe av denne kompetansen her til lands.

Etter at Bane Nor bestemte seg for å drive Ulrikentunnelen med TBM, tok det heller ikke lang tid før man bestemte at store deler av Follobanen skulle drives med TBM. Denne jobben pågår for fullt, og fire store TBM-er spiser seg nå gjennom det som skal bli Follobanetunnelen – med en lengde på hele 18,5 kilometer. Dette prosjektet er tidens største norske samferdselsprosjekt og TBM-kontraktene alene er på hele 8,7 milliarder kroner – og er med sine fire TBM-er i full drift et av de aller største pågående TBM-prosjektene i verden akkurat nå.

Med dette gjennomslaget har Bane Nor nådd en av de virkelig store milepælene i prosjektet i Bergen. Selv om det fortsatt gjenstår en god del arbeid før man kan sette tog på den nye linjen, det skjer trolig i 2020, er mye av den mest kompliserte jobben gjennomført. Dette baner dermed vei for en ny jernbane-hverdag i Bergen – og et prosjekt som vil ha stor samfunnsmessig betydning nærmer seg en slutt – noe mange i Bergensområdet har ventet på i lang tid.

Selv om Bane Nor de senere tiden altså har valgt å bruke TBM på to etatens aller største prosjekter, har hverken Bane Nor eller andre aktører konkrete TBM-prosjekter på gang. Det kan komme til å bli valgt bruk av TBM på flere konkrete prosjekter, men man har foreløpig ikke fattet beslutning på disse prosjektene. Det er både fordeler og ulemper i det å bruke TBM, og dette er kompliserte beregninger som må gjennomføres for å finne ut om TBM vil lønne seg eller ikke. Selv om det kan gå litt tid før vi får neste TBM-prosjekt av noe størrelse, er dette helt sikkert noe som vil komme igjen innen rimelig tid. Spesielt i tettbygde strøk vil det kunne bli aktuelt å bruke TBM – så får si se hvor dette etter hvert vil skje. 

Nøkkelord:

Leder
 

Metrostav/Bertelsen
& Garpestad hevder Vegvesenets evaluering er diskriminerende

Lørenskog innfører strengere smitteverntiltak på byggeplassene

 

Her bygges rekordtunnelen som skal knytte Skandinavia til Kontinental-Europa

 

Veidekke får stort boligoppdrag for OBOS i Oslo

Annonsørinnhold
 

Manglende CE-merking av byggevarer

Annonsørinnhold
 

Enighet om GTIN som produkt-identifikasjon i byggenæringen


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen