I hver tredje dødsulykke var høy fart medvirkende årsak

For høy fart var en medvirkende årsak i én av tre dødsulykker i trafikken i fjor. Som oftest var farten en direkte utløsende faktor, ifølge Vegvesenet. 

Etter flere år med klar nedgang i fartsulykkene har trenden snudd – med økning i 2015 og 2016. I fjor mistet 135 livet på norske veier. Statens vegvesens fagfolk rykker ut på alle dødsulykker og analyserer hva som skjedde.

– I om lag 40 av 128 dødsulykker i 2016 har høy fart etter forholdene eller godt over fartsgrensen vært sannsynlig medvirkende faktor til at dødsulykken skjer. Sammenhengen mellom fart og alvorlige ulykker er klar, sier Guro Ranes i Statens vegvesen.

Mer enn 70 prosent av alle dødsulykker var utforkjøringer eller møteulykker. Det var 50 utforkjøringsulykker i 2016, elleve flere enn året før. Vegvesenet mener den høye farten har skylda. Kombinert med dårlige kjøreferdigheter blir det enda farligere.

– I nesten åtte av ti av disse ulykkene har manglende dyktighet vært vurdert som avgjørende eller i stor grad medvirkende til at ulykken inntraff. Manglende informasjonsinnhenting og feil beslutning hos fører går igjen, sier Ranes.

Dårlige veier eller mangelfull skilting og oppmerking har vært medvirkende årsak i 33 prosent av alle dødsulykkene.

– Veien er nesten aldri utløsende i seg selv til en dødsulykke. Men når en uønsket situasjon først har oppstått, er veiforhold medvirkende til å forsterke hendelsesforløpet og øke alvorlighetsgraden, sier Ranes.

I 34 prosent har kjøretøyet hatt feil og mangler som sannsynligvis har medvirket til ulykken og utfallet. Dårlige dekk og bremser går igjen.