Icopal er nå i ferd med å lansere en ny og utvidet garantiordning for flate tak. Foto: Icopal

Innfører garantiordning for flate tak

Icopal lanserer i disse dager en ny og utvidet garantiordning for flate tak i det norske markedet.

Konseptet innebærer at de garanterer for både produktet og arbeidet.

– Vi ønsker nå å gi kunden en tett tak-garanti som sikrer mot uønskede hendelser for både takbelegget og utførelsen av arbeidet i en periode på opptil 20 år. Vi er de første i Norge som kan tilby en garanti av denne typen på opptil 20 år, sier administrerende direktør Håkan Magnusson i Icopal AS.

– Det betyr at vi i Icopal står som garantist for taktekkingen gjennom hele denne perioden. Alle garantibeviser vil bli registrert hos oss. Det er også slik at garantien følger bygget, og ikke bygg-
eieren, legger produktsjef Frode Myrmel i Icopal til.

Mer oppmerksomhet
Myrmel har sammen med flere kolleger jobbet med den nye garantiløsningen i en lengre periode. Løsningen ble først lansert for medlemmene i kjeden Team Icopal tidligere i vår.

– Vi har lagt ned mye arbeid med forberedelsene, og nå er vi klare for å kjøre løsningen ut i markedet, påpeker Myrmel.

Magnusson mener at det er på tide at taket, som byggets viktigste fasade, får mer oppmerksomhet.

– Det å kjøpe god kvalitet skal lønne seg i lengden for byggeierne. Vi ønsker å tilby denne garantien for å belønne de kundene som gjør de kloke valgene i forhold til løsning. Det er veldig fokus på pris nå, og det ikke alltid sluttkunden har et forhold til løsningen på taket. Det blir tatt for gitt at rådgiver eller entreprenør velger en god løsning, men det er ikke alltid dette skjer. Vi må ha mer bevissthet rundt valg av takløsning, ikke minst opp mot de som skal drifte bygget. Det er også viktig å gjøre byggherren klar over kravene, og det er viktig å velge riktig produkt til det enkelte prosjekt. Den uheldige trenden i markedet om at taktekking skal være billigst mulig må vi få slutt på. Vi håper denne garantien kan være med på å sette fokus på kvalitet i både produkt og ikke minst innen utførelse, legger Magnusson til.

Store konsekvenser
Både Magnusson og Myrmel peker på at mange takentreprenører er mindre aktører.

Det betyr at dersom det oppstår en feil noe frem i tid så vil Icopal tre inn som garantist, sier Myrmel – Taket er byggets viktigste fasade, og en feil i taktekkingen kan få enorme konsekvenser. Ofte går det på at man har tatt snarveier eller at den utførende ikke har kompetanse nok. Vi ønsker å belønne de som tar kloke valg i et klima som blir våtere og barskere. Målet er å få en større bevissthet rundt de store kvalitetsforskjellene mellom både produkter og hvem man bestemmer seg for å utføre jobben, utdyper Myrmel.

Ettersyn
For at bygget skal oppfylle kravene til å motta denne garantiordningen setter Icopal noen krav.

– For det første må jobben utføres av en sertifisert virksomhet. Det finnes rundt 30 egne og eksterne virksomheter som er sertifisert som Team Icopal-bedrifter som kan utføre en slik jobb rundt om i landet. Dessuten krever garantien at bygningseier gjennomfører regelmessig ettersyn av taket. Da kan en servicetale være en lur investering, mener Magnusson. Garantiordningen gjelder for øvrig ikke ballasterte tak.

Administrerende direktør Håkan Magnusson (t.h.) og produktsjef Frode Myrmel i Icopal AS ønsker mer oppmerksomhet rundt takløsninger.