Vegdirektøren med krystallklar melding om Vestkorridoren

Mandag sendte vegdirektør Terje Moe Gustavsen brev til Samferdselsdepartement der han i klare ordelag anbefaler en sammenhengende utbygging av hele E18 fra Lysaker til Ramstadsletta.

Dermed vraker han E18-kompromisset fra Oslopakke 3-forhandlingene mellom Oslo kommune, Akershus fylkeskommune og Bærum kommune, hvor han selv var forhandlingsleder. Etter en grundig gjennomgang mener etaten nå altså at ulempene ved å bygge strekningen i to etapper, med strekningene Lysaker-Strand og deretter Strand-Ramstadsletta, er for store. De ønsker en utbygging av E18 fra Lysaker til Ramstadsletta uten unødig opphold.

Dermed er vi nå ferd med å gå over i et nytt kapittel rundt utbyggingen av landets mest trafikkerte strekning, E18 i Oslo og Bærum. Statens vegvesen ber nå Samferdselsdepartementet om en tilbakemelding med tanke på utbyggingsstrategi. Statsråd Ketil Solvik-Olsen uttalte mandag overfor Byggeindustrien at han synes det er bra at Vegvesenet har tatt gjennomgangen av prosjektet og konkluderer slik de gjør – og han håper Oslo kommune nå ser fornuften, og spiller på lag i å gjennomføre prosjektet på best mulig måte. Dette er også i tråd med hva som kom frem i Nasjonal transportplan nylig – der ligger det også inne en sammenhengende utbygging av denne strekningen.

Vi har foreløpig ikke fått noen utspill fra politikerne i Oslo, men vi forventer reaksjoner fra kommunens ledere, med byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Nguyen Berg i spissen. De har et klart synspunkt i denne saken om at strekningen skal deles opp – mens man i Bærum naturligvis applauderer den klare anbefalingen fra Statens vegvesen og regjeringen gjennom NTP-forslaget.

Nå skal det selvsagt bli spennende å se hva som skjer videre i denne saken, men samferdselsministeren er meget klar i sin sak – han legger til grunn en sammenhengende utbygging, og vil jobbe for å få gjennom en slik løsning – på tross av protestene fra Oslo kommune. Faren er nå selvsagt stor for at enigheten rundt Oslopakke 3 kan ryke. Kompromisset om E18 var et viktig premiss for at Oslo, Akershus og staten i fjor sommer til slutt i det hele tatt kunne stå frem og si at man hadde klart å bli enige om den viktige avtalen som Oslopakke 3 er.

Nasjonal transportplan skal vedtas før sommeren, og dermed burde det ikke gå lenge før vi får en avklaring på spørsmålet som har vært så betent over en lengre periode. Regjeringspartiene burde ikke ha store problemer med å få flertall i denne delen av NTP på Stortinget. Signalene fra både Venstre og Krf har vært relativt klare på at de vil støtte en sammenhengende utbygging.

Men er det en ting flere tiår med krangling og tautrekking rundt E18 Vestkorridoren har lært oss, så er det at her kommer man ikke i mål før man etter hvert setter spaden i jorda. Hvor langt frem i tid byggestarten ligger skal det bli spennende å få det endelige svaret på – men vi har garantert ikke hørt det siste ordet i denne saken.

Nå har uansett Statens vegvesen kommet med sin krystallklare anbefaling, så får vi se om politikerne velger å følge fagekspertisen eller ikke.