EBA arrangerte denne uken kurs for asfaltentreprenørene som ønsker å bli sertifisert som bruker av det nye EPD-verktøyet. Geir Lange, leder for EBAs kontraktsutvalg asfalt og Arne Aakre, avdelingsleder vei og jernbane i EBA, oppfordrer bestillerne av asfalt til å etterspørre miljødeklarasjoner.

Asfaltentreprenørene er EPD-klare – Vegvesenet og Nye veier vil belønne miljøfokus

Nå er de store asfaltentreprenørene sertifisert for å lage prosjektspesifikke miljødeklarasjoner.

I fjor høst skrev Byggeindustrien om EPD-generatoren som Entreprenørforeningen Bygg og Anlegg (EBA) har fått utviklet i samarbeid med Statens Vegvesen, Veiteknisk Institutt og EPD Norge. EPD-verktøyet, som gir asfaltentreprenørene muligheten til å lage prosjektspesifikke miljødeklarasjoner i løpet av kun 20 minutter, er nå klar for bruk, og denne uken var representanter fra både Veidekke Industri, Lemminkäinen, NCC Industry og Skanska Asfalt på kurs for å bli sertifisert som bruker av den automatiserte EPD-løsningen.

– Vi i asfaltbransjen må også bidra for å nå miljøambisjonen som ligger i NTP. Med dette verktøyet kan vi på en enkel måte gi bestillerne et miljøregnskap for asfaltproduktene vi leverer, sier Geir Lange, som leder EBAs kontraktsutvalg asfalt, og som til daglig jobber i Veidekke Industri.

Er klare

EPDen entreprenørene nå kan fremvise i ulike prosjekter vil oppsummere miljøegenskapene til asfaltproduktet og vise et livsløpsbasert regnskap der ressursforbruk og potensielle miljøpåvirkninger er kartlagt. EPD vil ifølge EBA synliggjøre både det som skjer i egen bedrift, hos underleverandører, gjennom levetiden og ved endt livsløp.

Arne Aakre, avdelingsleder vei og jernbane i EBA, sier de store asfaltentreprenørene nå kan lage og levere EPDer og han håper bestillerne så fort som mulig vil etterspørre asfaltaktørenes miljødeklarasjoner.

– Det er nå opp til bestillerne og etterspørre EPD og vekte det i konkurransene, og på den måten oppmuntre entreprenørene til å bruke de virkemidlene de kan for å redusere CO2-avtrykket, sier Aakre.

Positive byggherrer

Han forteller at Nye Veier har vist stor interesse for asfalt-EPD og at de vil etterspørre dette allerede ved kontraktene som skal inngås for utbyggingen av E6 i Hedmark.

HMSK-rådgiver Tomas Ramse Andersen i Nye Veier kan bekrefte at det i kontrakten for E6 Arnkvern – Moelv står at totalentreprenør skal benytte EPDer (miljødeklarasjoner) ved valg av viktige materialer.

– I Nye Veier gjør vi grunnlagsberegninger på CO2 basert på plangrunnlaget i reguleringsplan, eventuelt kommunedelplan dersom reguleringsplan ikke foreligger, og sammenstiller dette i et miljøbudsjett. Slike beregninger skal foreligge for alle prosjekter i Nye Veiers portefølje. EPDene er således viktige i forhold til å dokumentere faktiske reduksjoner, samtidig som det fremmer utviklingen av miljøvennlige materialer. Her skal vi som byggherre ligge i front, skriver Andersen i en e-post til Byggeindustrien.

Kommer i 2018

Statens vegvesen er også positive til at asfaltbransjen nå kan fremvise prosjektspesifikke asfalt-EPDer.Bettina Sandvin, leder for byggherreseksjonen i Statens vegvesen, skriver imidlertid i en mail til Byggeindustrien at det fortsatt er mye som skal på plass og at Vegvesenet ikke får dette inn i kontraktene før i 2018.

– Vi jobber tett sammen med bransjen for å få dette på plass så snart som mulig, skriver Sandvin.

Europeiske produktkategoriregler

EPD-verktøyet som EBA nå eier har ifølge Geir Lange sitt utspring i en rekke produktkategoriregler (PCR) som det norske EPD-prosjektet har kommet frem til sammen med en håndfull land i den europeiske asfaltforeningen EAPA.

– Etter dette har vi laget en egen PCR for Norge basert på den europeiske plattformen, opplyser Lange.

Han tilføyer at det er Østfoldforskning som har utviklet EPD-verktøyet som asfaltentreprenørene nå skal ta i bruk.

Samarbeid med betongelementbransjen

Arne Aakre trekker også frem at de under utviklingen av EPD-verktøyet har hatt et godt samarbeid med betongelementforeningen.

– Betongelementbransjen bruker det samme verktøyet og vi har fått mye nyttig informasjon når vi har videreutviklet og tilpasset dette verktøyet mot asfaltbransjen, sier han.