Steinar Rindhølen. Foto: Ylva Berge

Like konkurransevilkår i anleggsbransjen

Norsk Arbeidsmandsforbund vil i tiden fremover jobbe tett opp imot offentlige byggherrer for å bidra med den kunnskapen vi sitter på, for å nå et felles mål om like konkurranseforhold i anleggsbransjen.

Steinar Rindhølen

Forbundssekretær
Norsk Arbeidsmandsforbund

Et viktig verktøy for å hindre sosial dumping i anleggsbransjen er forskrift om lønns- og arbeidsvilkår i offentlige kontrakter, da aktørene i anleggsbransjen har storparten av sine oppdrag hos offentlige byggherrer som Statens vegvesen, Bane Nor, Nye Veier og Statnett.

Denne forskrift stiller krav om minste arbeidstid, lønn, overtidstillegg, skift- og turnustillegg og ulempetillegg, og dekning av utgifter til reise, kost og losji i den grad den gjeldende landsomfattende tariffavtalen har slike bestemmelser. For at forskriftens krav skal etterleves er det en forutsetning at byggherrene har kunnskap om tariffavtalenes innhold. Norsk Arbeidsmandsforbund vil intensivere arbeidet med å dele denne kunnskapen, gjerne i lag med byggherrenes representanter.

Det nye veiselskapet Nye Veier har ved sitt første vegprosjekt E 18 Tvedestrand – Arendal tegnet kontrakt med en entreprenør. Det har vært og er delte meninger om behovet for ett eget veiselskap.

Etter at etableringen av Nye Veier var ett faktum har Norsk Arbeidsmandsforbund hatt god dialog med selskapet. Nye Veiers kontraktskrav til samfunnsansvar i sin første entreprise er forbundet bra fornøyd med, spesielt kan nevnes:

* Selskapets krav til at 50 % av timeverkene innenfor bygg- og anleggsfagene skal utføres av fagfolk hos både entreprenør og underleverandører

* Ved kontraktsarbeidet skal 7% av de utførte timeverkene i bygg- og anleggsfagene utføres av lærlinger

* Mindre erfarne ansatte og midlertidig ansatte skal jobbe sammen med erfarne fagfolk

* Nyansatte skal informeres skriftlig om sine individuelle rettigheter etter norsk arbeidslovgivning og at de kan kontakte selskapets LO-koordinator.

* Krav om tydelige timelister og lønnsslipper, lønnsutbetaling til bankkonto og tett samarbeid med skattemyndighetene

* Maksimalt to ledd i underleverandørkjeden, hvor bemanningsbyrå regnes som et ledd. Ved eventuell bruk av bemanningsselskaper skal arbeidstakerne være sikret lønn mellom oppdragsperiodene. Avlønning mellom oppdragene skal minst være innenfor minstelønnsbestemmelsene i de landsomfattende tariffavtaler som er gjort gjeldende i den arbeidstagerkategori som arbeidstageren representerer

* Dekning av reise mellom arbeidssted og hjemsted når avstanden er mer enn 60 km. Med hjemstedet menes det sted arbeidstaker har nærmest personlig tilknytning til. Ved vurdering av tilknytning skal det legges vesentlig vekt på fast bosted og hvor arbeidstaker har sine familiære bånd

* Når arbeidsgiver stiller innkvartering til disposisjon for sine arbeidstakere inkludert kontraktsmedhjelpernes arbeidstakere, skal slik innkvartering ha den standard som fremkommer av de til enhver tid gjeldende tariffavtaler, lover og forskrifter

I sum er dette ett stort steg i riktig retning for å bygge vern mot sosial dumping, inspirere entreprenørene til å investere kompetanse i sine fast ansatte arbeidstakere og redusere farene for alvorlige ulykker.