Bygg.no

Meny
Hva leter du etter?
Tips oss
Les Byggeindustrien digitalt
  • Bygg
  • Anlegg
  • Eiendom
  • Arkitekter
  • Rådgivere
  • Byggevarer
  • Øvrige Øvrige
    • Anleggsmaskiner
    • Betong
    • Bil
    • Bolig
    • Bygg Reis Deg
    • Byggedagene
    • Byggejus
    • Energi
    • HMS
    • Personalnytt
    • Produkter
    • Tre
    • Stål
    • Forbruker
    • Byggeprosjekter
  • A til Å
  • Byggedagene
  • Bygg Reis Deg
  • Hage
  • Byggenæringens kalenderByggenæringens kalender
  • Meld deg på vårt nyhetsbrev
  • Nyheter på din side
  • Tips til redaksjonen
  • Kontakt oss

Besøksadresse
Stensberggaten 27
0170 Oslo

Postadresse
Postboks 6831, St. Olavs plass
0130 Oslo

Telefon
+47 23 70 95 00

Les Byggeindustrien digitalt
  • Anleggsmaskiner
  • Betong
  • Bil
  • Bolig
  • Bygg Reis Deg
  • Byggedagene
  • Byggejus
  • Energi
  • HMS
  • Personalnytt
  • Produkter
  • Tre
  • Stål
  • Forbruker
  • Byggeprosjekter
Les siste digitalutgave Les Byggeindustrien digitalt
Mest lest Ledigestillinger Bygge-prosjekter

Skanska signerte Helgeland Sør-kontrakten

F.v. Steinar Myhre (konserndirektør med ansvar for Skanskas anleggsvirksomhet i Norge), Ståle Rød (adm. dir. i Skanska Norge), Terje Moe Gustavsen (vegdirektør) og Torbjørn Naimak (regiondirektør i Statens vegvesen Region nord). Foto: Mark Berger/Statens vegvesen

Publisert: 09.02.2017 15:02. Sist endret: 09.02.2017 15:23.

Skanska har signert kontrakt med Statens vegvesen om byggingen av E6 Helgeland Sør. Kontrakten har en verdi på 2,3 milliarder kroner (eksl. mva.).

  • Veidekke: - Større sprik i feltet enn noensinne

  • Virke og NHO ber regjeringen ta grep

  • BNL: - Ikke nedstenging av byggeplasser

  • Det strammer seg til

Nettleder

Det strammer seg til

Les også:

  • Boligskillet
  • Ny politisk hverdag kan gi spennende inngang til valget
  • Hva nå, Helse Møre og Romsdal?
  • Koronakrisens tapere er fremtiden
  • Bekymringsfull trang kommuneøkonomi
Flere ledere

Siste gjestekommentarer

Merete Bellingmo

«Samhandling og inngripende tiltak for en mer etisk handel»
Les mer

Les også:

  • Front of House: Fokus på fellesarealene i nybolig-markedet
    Trond Ramsøskar
  • Hjem kjære hjem
    Bård Folke Fredriksen
  • Innlegg: Standardisering lønner seg
    Jacob Mehus
  • Mer innovasjon og utvikling i bygg- og anleggsnæringen: Gjenta samarbeid!
    Ragnhild Kvålshaugen
  • Tettstedsutviklingen krever mer bevisst ivaretagelse av livsløpsperspektiv gjennom utvikling av Tettstedbasert Facility Management
    Svein Bjørberg
Flere gjestekommentarer

Siste nyheter

  • Veidekke: - Større sprik i feltet enn noensinne
  • Virke og NHO ber regjeringen ta grep
  • BNL: - Ikke nedstenging av byggeplasser
  • Det strammer seg til
  • Slik rammes byggevarehandelen i Oslo-regionen av nedstengingen
  • Solberg utelukker ikke tiltak i flere kommuner
  • Dette er de nye tiltakene i Oslo-regionen
  • Nedstengning av Oslo-regionen - kjøpesentre stenges, skolene på rødt nivå
  • Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon
  • Trondheim-entreprenør med 14 ansatte slått konkurs
Gå til arkiv

Byggeprosjekter

Skrubben Havn

Flere prosjekter

  • Berger Hage
  • Scandic Victoria Lillehammer
  • Torvbråten skole
  • Volda Campus Arena
  • Svelvigen Brygge
  • Skipet
  • Knudsenkvartalet
  • Helsehuset Stella Maris
  • Vestli skole og flerbrukshall
  • Villa Bekkestuene
  • Ski turnhall
  • Strømmen Verksted
  • Sonja Henie ishall
  • Fri Sikt Volsdalsberga
Flere prosjekter

Siste kontrakter

Consto Øst bygger boligprosjekt og SNØ-hotell for Thon

Flere kontrakter

  • Consto Øst bygger omsorgsleiligheter i Bærum
  • Nye Veier valgte LNS på ny E6 Kvænangsfjellet
  • Graf Entreprenør bygger for Seabrokers Eiendom
  • Flage Maskin vant brukontrakt i Askøypakken
  • Sjøentreprenøren oppgraderer havneanlegg i Harstad
  • Consto bygger om Oslo-kontorbygg til leiligheter
Flere kontrakter

Bildekaruseller

  • Prosjekteringen av Protonsenteret på Haukeland sykehus er godt i gang

  • Rockwool kutter utslippene med 80 prosent og avfallsmengden med opp til 99 prosent med ny elektrisk ovn

  • I full gang med å reise Romerikes høyeste boligblokk

Vis flere bildekaruseller

Byggenæringens kalender

Dato Aktivitet
18.03 Vi Bygger Bergen 2021
31.08 Byggedagene 2021
Vis flere arrangementer

Siste fra Bygg-TV

  • Skanska med 110-års medlemskap i NHO

  • Erna Solberg kjører elektrisk tippbil

  • Tekla BIM Awards - Randselva bru

Vis flere videoer

Tips oss

facebook twitter linkedin mail print

email authorByggeindustrien

Kontrakten inngår i Skanskas ordrereserve for første kvartal. 

– Vi er veldig glad for at vi har fått lov til å ruste opp denne veistrekningen som på mange måter er selve livsnerven i denne landsdelen, forteller Ståle Rød, adm. dir. i Skanska Norge AS.

Kontraktsområdet som utgjør E6 Helgeland Sør er en veistrekning på totalt 132 kilometer. Veistrekningen er dag preget av dårlig standard. Den er mange steder smal og har flere flaskehalser. Dette gir dårlig trafikksikkerhet, kraftig redusert kjørehastighet og ulemper for naboene til veien.

- Nå gleder vi oss til endelig å komme i gang med byggingen. E6 Helgeland er et svært viktig og etterlengtet prosjekt i regionen. Om bare få år vil trafikantene få en helt ny hverdag på veien, sier regionvegsjef Torbjørn Naimak i Statens vegvesen.

Den nye veien skal bidra til bedre fremkommelighet på Helgeland og mellom Helgeland og andre regioner, og skal sørge for at alle brukere av veien kan reise både tryggere og mer komfortabelt.

– Det er nettopp muligheten til å bruke vår erfaring og kompetanse til å gjøre en forskjell for samfunnet på Helgeland som trigger oss aller mest med dette prosjektet, forteller Ståle Rød.

Kontrakten med Skanska er den største i prosjektet E6 Helgeland, med en verdi på 2,88 milliarder kroner (inkl. mva.). Hele utbyggingen har en kostnadsramme på ca. 6,5 milliarder kroner.

Veiutviklingskontrakt med konkurransepreget dialog
Prosjektet E6 Helgeland Sør omfatter i alt syv parseller på en drøyt 13 mil lang strekning mellom Nord-Trøndelag grense og Korgen. Prosjektet gjennomføres som en veiutviklingskontrakt, som gir Skanska som entreprenør ansvaret for både prosjektering og bygging, samt drift av strekningen over en periode på 15 år. Til sammen skal det bygges 57,5 kilometer ny vei.

– Den spesielle gjennomføringsmodellen gjør at vi har fått en enestående mulighet til å forstå hvilke krav og behov Statens vegvesen har satt for dette prosjektet. Dialogfasen har vært meget godt gjennomført og vi føler virkelig at vi har fått mulighet til å komme med innspill og til å påvirke valg av løsninger, forteller Steinar Myhre, konserndirektør med ansvar for Skanskas anleggsvirksomhet i Norge.

Myhre trekker frem at driftsaspektet hele tiden har vært sentralt både i dialogen, utviklingen av tilbudet og prosjekteringen.

– Det at man hele tiden fokuserer på driften av veien er kanskje det aller viktigste argumentet for valg av veiutviklingskontrakt som gjennomføringsmodell, påpeker han.

– Fremtidsrettet
– Denne måten å gjennomføre samferdselsprosjekter på er en fremtidsrettet modell, og Skanska ser gjerne at veiutviklingskontrakt med konkurransepreget dialog i større grad brukes som gjennomføringsmodell i samferdselsutbyggingen i Norge, heter det i en melding fra selskapet.

– Vår visjon for Helgeland Sør er at prosjektet skal sette en ny standard for veiutbygging i Norge. Det skal bli et suksessprosjekt både for Statens vegvesen, for Skanska og våre samarbeidspartnere, og sist men ikke minst; for lokalsamfunnet på Helgeland, brukerne av veien og naboene til prosjektet, forteller Ståle Rød.

Rundt regnet 200 personer fra Skanska og cirka 125 maskiner kommer til å bli engasjert i dette gigantprosjektet de neste tre til fire årene, noe som også næringslivet på Helgeland vil merke effekten av. Skanska vil i tiden fremover gå i dialog med flere lokale aktører både i forhold til forpleining, rigging underentrepriser og verkstedstjenester.

Prosjektet vil nå gå inn i en samhandlingsprosess hvor Skanska og Statens vegvesen skal avklare en del detaljer i prosjektet. Det vil bli byggestart i midten av april og anleggsarbeidene vil pågå frem til sommeren 2021. Skanska skal imidlertid drifte veistrekningen i 15 år, så endelig overlevering skjer først sommeren 2032.

- Onsdag 15. februar er vi offisielt i gang, og de påfølgende ukene skal vi bruke på å planlegge det videre løpet i prosjektet, sier delprosjektleder Steinar Livik i Statens vegvesen.

Lang prosess
Dette prosjektet har vært mye omtalt i media, etter at Statens vegvesen ikke godkjente Hæhre Entreprenørs levering av anbudspapirene, i det som er blitt kjent som den såkalte konvolutt-saken. Saken fikk et rettslig etterspill, men etter at Hæhre Entreprenør trakk ankesaken til lagmannsretten, kunne Statens vegvesen og Skanska nå signere storkontrakten. 

Les også:
  • Hæhre trekker anken i konvolutt-saken - klart for Skanska på E6 Helgeland sør

Nøkkelord:

Anlegg, Kontrakter, Skanska, Statens vegvesen
 

BNL: - Ikke nedstenging av byggeplasser

 

Veidekke:
- Større sprik i feltet enn noensinne

 

Slik rammes byggevare-handelen i Oslo-
regionen av nedstengingen

 

Nedstengning av Oslo-regionen
– kjøpesentre stenges, skolene på rødt nivå

Solberg utelukker ikke tiltak i flere kommuner

 

Virke og NHO ber regjeringen ta grep

 

Dette er de nye tiltakene
i Oslo-regionen

 

Klart for ny høringsrunde på Skøyen:
Nytt trikkespor kan koste mer enn én milliard kroner, og foreslås mot Ruters anbefaling

 

Trondheim-entreprenør med 14 ansatte slått konkurs

Annonsørinnhold
 

Kunsten å pakke inn et gammelt hurtigruteskip


Alt innhold er opphavsrettslig beskyttet © Byggeindustrien

Bygg.no
  • Besøksadresse

    Stensberggaten 27,
    0170 Oslo

    Postadresse

    Postboks 6831, St. Olavs plass
    0130 Oslo

    Telefon

    +47 23 70 95 00.
  • Sjefredaktør

    Arve Brekkhus
  • Nyhetsredaktør

    Frode Aga
  • Redaksjonssjef nett

    Christian Aarhus
  • Salgssjef

    Kirsten B. Thorkildsen
  • Annonsesalg nett

    Geir Larsen

Tips til redaksjonenredaksjonen@bygg.no

Byggeindustrien arbeider etter Vær Varsom-plakatens regler for god presseskikk

Om informasjonskapsler (cookies)

Vilkår for bruk av videoinnhold

Fagpressen