Offshoreinspektør i det internasjonale transportarbeiderforbundet (ITF) i Norge, Åge Bærheim i Industri Energi mener at AF bør trekke seg ut av prosjektsamarbeidet med Hereema.

Ber AF trekke seg ut av omstridt plattformfjerning

Nederlandske Hereema beskyldes for grov utnyttelse av arbeidere fra den tredje verden. Nå ber flere fagforeninger AF Gruppen om å trekke seg ut av konsortiet med selskapet. 

Offshoreinspektør i det internasjonale transportarbeiderforbundet (ITF) i Norge, Åge Bærheim i Industri Energi, er en av dem som reagerer sterkt på anklagene som rettes mot konstellasjonen Hereema-AF Consortium.

Han mener at AF bør trekke seg ut av prosjektsamarbeidet med Hereema på grunn av lønns- og arbeidsforhold til arbeidere fra den tredje verden på oljeplattformen Murchison.

Murchison-plattformen står på britisk kontinentalsokkel og er en av de største stålunderstellsplattformene i Nordsjøen.

Byggeindustrien har snakket med personer både internt i prosjektet og utenfor, som forteller om arbeidsforholdene og en lønn på 45 USD dagen for tolv timers skift tolv hele uker i strekk (tilsvarer en timelønn på cirka 31 kroner). For tiden jobber ingen på Murchison-plattformen på grunn av værsituasjonen vinterstid, men arbeidet skal starte opp igjen i april. 

– Jeg kjenner godt til hvordan Hereema opererer. De går inn i forhandlinger med det nederlandske fagforbundet Nautilus, men de trenerer forhandlingsrundene hele veien til prosjektet er utført. På den måten snor de seg unna arbeids- og tariffavtaler for arbeidere fra den tredje verden. De forsøker også alle muligheter for å unngå tariffavtaler med internasjonale arbeidstakerorganisasjoner, sier Bærheim og fortsetter:

– AF bør trekke seg ut av samarbeidet med Hereema umiddelbart av moralske årsaker, fordi Hereema for enhver pris unngår avtaler med internasjonale fagforbund. De hadde i fjor en avtale med ITF, men den avtalen var meget dårlig. Den var så langt fra ITFs offshorestandard som det er mulig å komme, hevder Bærheim overfor Byggeindustrien.

– Ingen lønnsutvikling
ITF-offshoreinspektøren påpeker også at lønnsutviklingen har stått stille siden tidlig på 1980-tallet for denne typen arbeid for arbeidere fra den tredje verden.

– Da tjente de også cirka 30 kroner timen, mens lønnsutviklingen har gått enormt opp for europeiske arbeidere med tilsvarende jobb. Når Hereema-AF Consortium skal i gang på Huldra-plattformen på norsk sokkel, jobbes det på den faste installasjonen – som ikke er å betrakte som sjømannsarbeid. Dermed må norske lønns- og arbeidsbetingelser gjelde for dette området, sier Bærheim.

Ommund Stokka

– Slavetilstander
LO-forbundet Industri Energi beskriver forholdene som sosial dumping, og utnyttelse av fremmedarbeidere fra Malaysia, India, Filipinene og Kina.

– Jeg ikke har ingen grunn til å tvile på denne informasjonen, og dette må kunne kalles slavetilstander i Nordsjøen. Det er langt fra det vi kjenner til fra arbeid offshore. Dette er sosial dumping, sier områdeansvarlig i Industri Energi, Ommund Stokka til Byggeindustrien.

Han er sterkt kritisk til AF-deltagelsen i konsortiet, og påpeker at fjerning av oljeplattformer snart skal i gang også på norsk sokkel. Da frykter han tilsvarende tilstander som på Murchison.

­– Ingen kan leve av en lønn på 31 kroner timen, og AF er på lik linje med Hereema ansvarlig for vilkårene til arbeiderne når de er med i konsortiet. Å jobbe tolv timers dager så mange dager i strekk medfører åpenbart en stor helserisiko i seg selv. Det er som å jobbe med promille i blodet. Vi vet av erfaring at det er umiddelbar fare for arbeidsulykker fordi arbeiderne blir utslitte når de jobber for lenge i strekk. Vi vet også at dette kan gi skadelige langtidseffekter, sier Stokka.

– Klarhet i lønns- og arbeidsvilkår
Ifølge Hereema har fremmedarbeiderne blitt fløyet med helikopter fra Bergen til Murchison-plattformen som ligger på britisk sokkel. Under arbeidet i Nordsjøen blir Hereema-fartøyene Hermod og Thialf brukt.

– Etter våre opplysninger har ikke Heerema ITF-avtaler for skipene de bruker. Hermod og Thialf er Panama-registrerte fartøy. Dersom disse senere skal brukes på norsk sokkel, er det viktig å få klarhet i om de samme lønns- og arbeidsvilkårene vil gjelde fremmedarbeiderne, og om Petroleumstilsynet vil følge med. Kommer norske myndigheter til å føre tilsyn med virksomheten når denne skal i gang på norsk sokkel, spør Stokka.

Han ber myndighetene om å granske arbeidsfellesskapet mellom norske AF og nederlandske Hereema.

– Norske myndigheter må sørge for at arbeidsmiljøloven også gjelder på norsk sokkel når arbeid med plattformfjerning starter der, og AF Decom må gjennomgå arbeidskontraktene til fremmedarbeiderne. Selv om arbeidet foreløpig har foregått på britisk sokkel, er det alvorlig at et norsk selskap deltar i et slikt prosjekt. Vi vil vurdere alle virkemidler for å hindre at slavetilstander kan skje på norsk sokkel. Norge kan heller ikke fungere som et transittland for sosial dumping til britisk sektor, understreker Stokka, som er en av tre kandidater til å ta over som leder av LO-forbundet Industri Energi fra våren 2017.

– Tar kraftig avstand
Også i Fellesforbundet reagerer de på anklagene som rettes mot det nederlandsk-norske samarbeidet. I en e-post til Byggeindustrien, skriver Fellesforbundets leder Jørn Eggum:

– Fellesforbundet tar kraftig avstand fra den behandling og dumping av lønns og arbeidsvilkår de ansatte i Hereema er utsatt for. Dette er selvsagt helt uakseptabelt. Når et slikt arbeid skal gjøres på norsk sokkel, vil Fellesforbundet passe på at dette skjer i ordnede former. Vi tar det også for gitt at et seriøst selskap som AF Decom vil sørge for at det blir ordnede lønns- og arbeidsforhold hvis de skal gjøre et lignende arbeid på norsk sokkel, skriver han i e-posten.

– I tillegg har vi et mye sterkere lovverk som regulerer arbeidstid på norsk sokkel, så den aktuelle saken på britisk sokkel vil ikke kunne skje på norsk sokkel, avslutter Eggum.

Ptil: - Utenfor ansvarsområdet
På tross av at arbeidet er fjerning og demontering av plattformen, og at arbeiderne stort sett jobber om bord på disse plattformene, mener Petroleumstilsynet (Ptil) at slikt arbeid faller utenfor deres ansvarsområde. Tilsynet vil ikke svare direkte på spørsmål om de som faktisk jobber om bord på plattformen under demontering.

Hereema Marine Contractors svarer slik på kritikken

I en e-post til Byggeindustrien skriver pressetalskvinne Michelle Brama i Hereema Marine Contractors dette om de alvorlige anklagene som blir rettet mot dem fra fagforeningshold:

«Som et globalt driftsselskap fungerer Heerema Marine Contractors (HMC) som en hvilken som helst annen installasjonsentreprenør med et internasjonalt og svært kompetent mannskap. HMC har en verdensomspennende ITF avtale på plass som bekrefter at alle kontrakter er akseptable for det internasjonale transportarbeiderforbundet. Ved siden av dette er ansettelsesvilkår for alle mannskaper kompatibelt med internasjonal maritim lovgivning. Personelltransport mellom våre fartøy og land vil bli gjort fra Norge, alt i samsvar med lovkrav».

Hereema Marine Contractors Nederland SE skal ifølge offshore.no fjerne Huldra-plattformen og transportere den til land, mens AF Offshore Decom AS har fått ansvaret for opphugging og gjenvinning av plattformen. Huldra-feltet er et Statoil-operert gass- og kondensatfelt på norsk kontinentalsokkel nordvest for Bergen. Planen er å fjerne Huldra-plattformen i løpet av 2019.

Slik svarer AF Offshore Decom

I en e-post til Byggeindustrien, skriver kommunikasjonsdirektør Wibecke Brusdal i AF Gruppen dette: 

«Oppdraget med å fjerne Murchison-plattformen på britisk sokkel utføres i et konsortium mellom det globale løftefartøyselskapet HMC og AF Gruppens datterselskap, AF Offshore Decom (Ltd). I AFs del av kontrakten er det benyttet norsk og britisk arbeidskraft. Det er ikke etablert et felles selskap mellom AF og HMC, ingen felles økonomi og dermed ikke delt eierskap. Hver av partene i et konsortium er selvstendige selskap med nødvendige godkjenninger innenfor sitt arbeidsområde. Selskapene har selv det fulle og hele ansvaret for resultatet av det arbeidet de utfører, inkludert å påse at lønns- og arbeidsvilkår er i henhold til lover og regler som gjelder i markedene de opererer. AF tar selvsagt ansvar for at dette følges også i egne datterselskaper. 

AF stiller strenge krav til helse, miljø og sikkerhet. Vi forventer også at våre samarbeidspartneres lønns- og arbeidsvilkår er i tråd med gjeldende lover og regler i de markeder der de opererer. Heerema Marine Contractors er global aktør som har utført tjenester på norsk sokkel i flere år. Vi forventer at rammevilkårene for å operere på norsk sokkel følges. Vi er ikke kjent med at det forekommer dokumenterte brudd på regelverk eller tariffavtaler som Heerema Marine Contractors er underlagt».


Britisk fagforening orientert

Offshoreleder i den britiske fagforeningen RMT (Rail, Maritime and Transport Workers Union), Jake Molloy, sier til Byggeindustrien at han er godt kjent med arbeidsforholdene til fremmedarbeiderne på Murchison.

Jake Molloy

– Jeg er godt kjent med Murchison-prosjektet, og vet at det i hovedsak er arbeidere fra den tredje verden som jobber tolv timers skift hver dag i tolv uker uten stopp med plattformfjerningen. Jeg vet også at de tjener 45 dollar per dag. Vi er fullstendig imot denne formen for sosial dumping, som både er moralsk og etisk forkastelig. Det kanadiske oljeselskapet Canadian Natural Resources (CNR) har kontrahert Hereema-AF for fjerning av plattformen, et arbeid som er ute av kontroll når det gjelder arbeidstilsyn, og vi har dessverre ingen mulighet til å hindre disse slavetilstandene, sier Molly til Byggeindustrien.

Han hevder at det kanadiske oljeselskapet er klar over tilstandene på Murchison, men at de ikke vil gripe inn i kontrakten til Hereema-AF Consortium.

– CNR er absolutt klar over hva som skjer, men kynisk nok vil de fraskrive seg et hvert ansvar. Like fullt mener jeg at dette er en sak for myndighetene både i Norge og i Nederland. De må handle for å stoppe bruken av fremmedarbeiderne på en slik måte, sier Molloy.

Klar motstand fra Ap
Stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet, Torstein Tvedt Solberg, mener i likhet med flere norske og utenlandske fagforeninger at samarbeidsforholdet mellom Hereema og AF er uakseptabelt.

– Vi mener at det er uheldig at et norsk selskap er med i en konstellasjon hvor det brukes fremmedarbeidere med lønns- og arbeidsvilkår som ligger milevis fra hva som er akseptabelt i Norge. Saken får alarmklokkene til å ringe, og det må tas tydelige grep fra norske politikere. Vi er nå i sluttfasen med et forslag til Stortinget som krever norske lønns- og arbeidsvilkår på denne typen arbeid når det kommer på norsk sokkel. Per i dag omfattes denne virksomheten av en gråsone i regelverket. Det må bli slutt på de lovløse tilstandene. Et annet poeng, er at det på norsk sokkel dreier seg om plattformer som har skaffet Norge milliardinntekter i flere tiår, og da blir det usmakelig å bruke arbeidere til demontering av disse med slavelønner, sier Solberg.