Bekjemper høye dieselpriser med ny teknologi

En følge av prisutviklingen på dieseldrivstoff er ytterligere belastninger på operatørene som driver godstransport. Mercedes-Benz BlueTec lavutslipps dieselteknologi skal effektivt motvirke denne trenden, og kombinerer økologiske aspekter med økonomiske fordeler.

Med denne nye teknologien er innsparinger på 1500 2000 liter drivstoff fullt mulig ved en gjennomsnittlig årlig kjørelengde på 150 000 km i langtransport, skriver Mercedes-Benz Norge i en pressemelding. Ytterligere drivstoffreduksjoner på inntil ti prosent lar seg oppnå gjennom Eco-training for sjåfører. Med Actros og Axor tilbyr Mercedes-Benz sine kunder kjøretøy som i sine segmenter tilhører de mest økonomiske. Internasjonale sammenlikningstester utført av fagtidsskrifter viser at utslippsgunstige kjøretøy i BlueTec 5-familien ikke bare er fordelaktige for miljøet, men de skal også være kostnadseffektive for operatørene. Nyttekjøretøy med BlueTec 5-dieselteknologi tilfredsstiller Euro 5-utslippskravene som vil gjelde alle nyregistreringer etter 1. oktober 2009. Kjøretøy som tilfredsstiller disse utslippskravene reduserer opp til 80 prosent av skadelige stoffer som nitrogenoksyd og partikler i forhold til det dagens Euro3-krav tillater. Ny girteknologi gjør det lettere å spare drivstoff Sjåførens betjeningskonsept er imidlertid like viktig som de tekniske forutsetningene. For å kunne overføre det økonomiske potensialet som ligger i denne nye teknikken til den daglige transportvirkeligheten måtte det til ytterligere nyutviklinger. Det betyr bruk av funksjoner som letter sjåførens arbeid. Av den grunn erstattet del- eller fullautomatiske girstyringssystemer den gamle, manuelle girveksling allerede for nesten ti år siden på Mercedes-Benz Actros. Nå står neste utviklingstrinn i fullautomatiserte girkasser for døren. Mercedes Power-Shift er navnet på den nye generasjonen fullautomatiserte 12- og 16-trinns girkasser som gradvis vil bli innført i 2006. Den nye Mercedes Power-Shift-generasjonen gir en vektfordel på opp til 60 kilo. Der hvor det tidligere ble brukt en girkasse med et overgir blir det nå brukt en girkasse med direkte drift (1:1) og det sparer drivstoff. Andre funksjoner som rangeringsmodus, powermodus, vugge-modus (ved fastkjøring) eller EcoRoll-modus hjelper ytterligere til med å spare drivstoff samtidig som sjåføren støttes mer effektivt og komfortabelt i en rekke ulike situasjoner. I tillegg går girvekslingen betydelig raskere.