Byggevaresalget når nye høyder

Salget av byggevarer ser ut til å bli meget sterkt for 2016. Om desember blir som man forventer ligger det an til en vekst på 6,8 prosent (2,8 prosent korrigert for prisstigning) for det nasjonale produsentsalget av byggevarer i inneværende år.

Nivået på byggevaresalget er selvsagt en meget god indikator på aktivitetsnivået i byggenæringen, og økningen vi nå ser gjenspeiler selvsagt rapportene vi mottatt om den jevnt over gode aktiviteten i den norske byggenæringen denne høsten. Det er spesielt to markedsområder som skiller seg ut, og det er boligmarkedet og anleggsmarkedet - i tillegg til rehabiliteringsmarkedet.

Byggevareindustriens Forenings oversikt for november viser en vekst på hele 10,6 prosent fra november 2015 til 2016. Justert for prisstigningen er veksten på 6,8 prosent. Dette er meget sterke tall - og skal være de beste novembertallene man har registrert noen sinne. De viser til at det spesielt er innen betongrealterte produkter i anleggsmarkedet man ser den kraftigste veksten - her skal økningen ha vært på hele 16 prosent. For øvrige byggevarer var veksten på åtte prosent i denne perioden fra i år til i fjor.

Det totale byggevaresalget kan dermed ligge an til å bli meget sterkt i år - noe som selvsagt er positivt for alle innen bygg og anlegg. Som ellers i markedet er det regionale svingninger og markedsmessige forskjeller. Det er uansett lite som skulle tyde på at vi går en roligere periode i møte. De fleste som arbeider med prognoser spår et enda sterkere 2017 – og om vi ser utviklingen i anleggsmarkedet som fortsatt vil stige i aktivitet - samt et jevnt over sterkt boligmarked, og en nasjonaløkonomi i bedring samt et meget sterkt privat forbruksmønster, ser vi ingen store mørke skyer på himmelen for tiden. Ting kan selvsagt endre seg, og mange er urolige på hvor sterke politiske følger vi kan se av de senere tids valg - og kommende valg, men vi forventer at byggenæringen kan ro i land et meget sterkt 2017.