I løpet av en måned skal betongveggene glis opp. Illustrasjon: Multiconsult

Reiser 13 etasjers Munch-museum på 30 dager

I midten av november planlegger Veidekke og deres underentreprenør Interform å starte den store betonggliden på Munchmuseet i Bjørvika.

Glideforskaling

Glideforskaling er en forskaling som jekkes oppover med den hastigheten herdeprosessen i tilført betong tillater. Forskalingen kler alle vegger som skal glis opp en tett og kontinuerlig sammenkoblet form.

Det pumpes, helles og vibreres betong jevnt utover i forma, og etter hvert som betongen oppnår tilstrekkelig fasthet, vil forma jekkes oppover via innstøpte jekkestål med påmonterte hydrauliske pumper. Den vil altså bevege seg kontinuerlig oppover, den glir.

En av de mest avanserte, kompliserte og største landbaserte glidestøpene som er blitt gjennomført i Norge, skal være ferdig før juleferien. Støpefeberen er med andre ord stigende blant de involverte i prosjektorganisasjonens brakkerigg.

– Er all armering beskrevet og levert, har vi fått med oss alle utsparinger, er betongresepten og tilslaget riktig, er det god nok tilkomst for betongbiler i rushtrafikken? Man kan bli smånervøs og få såkalt «støpefeber» med tanke på hva som skal utføres før jul under byggingen av Munch-museet, sier prosjektsjef Jard Bringedal i ÅF Advansia.

Monterer glideforskaling
Den underliggende kai-konstruksjonen er ferdig, og alle de 311 pelene ned til fjell er ferdigboret, alt i henhold til plan. Den delen av bunnplata som understøtter betonggliden er ferdig støpt. Det innbærer at det arbeides med såkalt «preslip», det vil si montering av armering og glideform. Den siste delen av bunnplata støpes før gliden starter.

Siden i våres har operasjonen blitt detaljplanlagt.

– Vi skal gli opp i størrelsesorden 10.000 kvadratmeter vegg, legge inn 700 tonn armering og pumpe opp 3.000 kubikkmeter betong. Kompleksiteten med innstøpte skjøtehylser for armering av alle innspente dekker, noe i underkant av 700 utsparinger, og en betydelig mengde innstøpningsgods, gjør sammen med betongvolumet glidestøpen spesiell, sier Bringedal.

– Vi vil gli opp tårnet i en hastighet på mellom 1,60 og 1,80 meter per døgn. En forholdsvis lav hastighet som følge av den nevnte kompleksiteten. Det er alltid best og prøve å beholde samme betongresept og holde jevn fart hele veien. Hvis ikke er det blant annet risiko for at det begynner å gro på forma, med etterfølgende reparasjonsarbeider som resultat. Derfor blir hastigheten dimensjonert ut i fra de mest arbeidskrevende partiene på gliden, framhever han.

Glis på 30 dager
Gliden starter medio november, og ferdigstilles og nedrigges før juleferien.

– Det er ikke mange 13. etasjers bygg som blir reist på 30 dager. Vi glir opp alle vegger cirka 40 meter, opp til «knekken» som starter i overkant av dekke plan 8, sier han.

Deretter, mens gliden fortsetter, frikobles ytterveggene og den vertikale betongkjernen i tårnet fortsetter opp til underkant av tak. En samlet høyde på ca 60 meter opp fra bunnplata. Ytterveggene med «knekk» klatreforskales senere på tradisjonelt vis.

Det vil bli cirka 50 mann fra Veidekke Entreprenør og Interform som arbeider døgnkontinuerlig under denne operasjonen. Byggherre-siden vil bemannes opp med en «offshore supervisor» per skift, i tillegg til «bakvakt» fra prosjekteringsgruppen i tilfelle rask tilgang på ytterligere ekspertise blir nødvendig.

– HMS er definitivt i høysetet, prosjektet beveger seg nå opp i høyden, og denne endringen er alle klar over – prosjektet har kjørt en risikoanalyse på glidestøpen, og kommer til å kjøre flere. Fordelen her er at de fleste har vært med på glidestøp tidligere, og derfor er risikoforståelsen tilstede, sier Bringedal.

Presisjon
Når gliden er ferdig, starter også bygging av plasstøpte dekker inne i tårnet. Dette er toveis innspente plater, slakkarmering, med 18 meter spenn i hovedbæreretningen. Det betinger massivt med skjøtehylser og forankringsjern i den glidestøpte veggen for å ta innspenningsmomentet hele veien rundt.

– Disse må legges nøyaktig. Mye av forankringsarmeringen har diameter 32 mm, og det betyr at en feilvinkling på innstøpte hylser gir oss utfordringer. Det er ikke enkelt å bøye på plass jern med den diameteren med håndmakt. Å legge hylsene inn underveis i glidestøpen krever derfor nøye presisjon. Disse skjøtehylsene blir attpåtil lagt på samme elevasjon der dekkene kommer, altså samtidig for hele det aktuelle dekket. En tidkrevende operasjon som er dimensjonerende for glide-hastigheten, forklarer Bringe-dal.

Har hentet inn offshore-ekspertise
Under Munch-gliden i Bjørvika vil det hele tiden være tilkomst av fullastede betongbiler med leveranser døgnet rundt. Det vil også være et reserveblandeverk i beredskap.

På både byggherre- og entreprenørsiden er det hyret inn ekspertise fra det norske offshore-betong miljøet, Kværner Concrete Construction.

I tillegg innehar Veidekke selv og deres underentreprenør, Interform, betydelig erfaring og kompetanse fra tilsvarende prosjekter.