Nå må togene i gang igjen

Togstreiken går snart inn i sin femte uke. Den rammer tusenvis av passasjerer hver eneste dag og begynner nå virkelig å ut over produktiviteten på arbeidsplassene på Østlandet.

Det er nå 124 lokførere i Norsk Lokomotivmannsforbund (NLF) som er tatt ut i streik, og dette rammer i sterkest grad togstrekningene på Østlandet.

Streik er selvsagt et lovlig virkemiddel ved arbeidskonflikter her i landet, men det har dessverre blitt slik at konfliktene i stadig økende grad går utover kunder og publikum. Togstreiken er nå blitt så omfattende at det nærmest er blitt et mareritt for mange å komme seg til og fra jobb. Timevis går med på venting, og det er lett å forstå at mage nå virkelig begynner å bli frustrerte over situasjonen. Det er liten tvil om at dette nå går ut over omdømmet til begge parter i denne konflikten.

Så langt synes konflikten å være helt fastlåst. Lokførerne er like bastante på sine krav som arbeidsgiverorganisasjonen Spekter på vegne av NSB. Det spesielle med denne streiken er at den omhandler en nasjonal standard for opplæring av lokomotivførere som skal ha godkjenning til å kjøre tog i Norge. Dette er vanligvis ikke aspekter som går inn under forholdet mellom arbeidsgiver og arbeidstaker i en slik forhandling – og dette er noe som helt klart burde være avklart på høyere hold. Dette har man så langt ikke fått til, og dermed synes konflikten å være helt låst. Det foreligger per nå ikke noen umiddelbare signaler på at staten akter å gripe inn med tvungen lønnsnemnd, men Samferdselsdepartementet burde nå i enda sterke grad komme på banen for å løfte kjernen i konflikten opp på et høyere nivå. Samferdselsministeren har de siste dagene presset mer på for å finne en løsning, og vi håper man snart nå kommer til et punkt der man klarer å tvinge gjennom en løsning som kan sette en stopper for togkaoset.

Samfunnet taper nå store summer på denne streiken, og Norge skal ifølge DN være den tredje mest streikende nasjonen i Vest-Europa, kun slått av Frankrike og Danmark. Vi må passe på at dette ikke eskalerer ytterligere. Disse konfliktene er lite produktive, og ikke minst har publikum, som i hovedsak rammes av denne type konflikter, ikke ubegrenset tålmodighet.

Det er nå på høy tid at togene begynner å gå igjen, og bruddet i meklingen torsdag viser med all tydelighethet hvor fastlåst situasjonen er. Denne konflikten hører ikke hjemme mellom disse to partene slik situasjonen er nå, og de ser helt klart ut til å trenge bistand for å komme i mål.