De fire norske entreprenørene får konkurranse av Salini Impregelo, Obrascon Huarte Lain, Itinera SPA, Isolux Corsan Group, Hochtief Infra og Acciona Infraestructuras.
- Vi er svært fornøyd med at det er stor interesse også for denne andre totalentreprisekonkurransen i regi av Nye Veier AS. Ti selskaper har søkt om å bli kvalifisert til konkurransen om å bygge E18 Rugtvedt – Dørdal. Av disse er det fire norske selskaper. Vi vil nå gjennomføre en grundig evaluering av de ti selskapene, før vi velger fire til seks selskaper som får være med i den videre konkurransen. Vi forventer å være ferdig med evalueringen innen utgangen av september, sier Ingrid Dahl Hovland, administrerende direktør i Nye Veier AS i en melding.
Om kvalifiseringsprosessen
For å bli kvalifisert må selskapene dokumentere relevant erfaring fra tilsvarende veibyggingsprosjekter, gode systemer for gjennomføring og etterlevelse av helse, miljø og sikkerhet, i tillegg til krav til samfunnsansvarskrav, solid økonomi og skatteattest.
- Nye Veiers innkjøpsprosess med fokus på kvalifisering av seriøse aktører skal sikre at Nye Veier kun forholder seg til profesjonelle og samfunnsansvarlige selskaper i gjennomføringen av veiutbyggingsprosjektene, skriver veiselskapet i meldingen.
Om prosjektet E18 Rugtvedt - Dørdal
Strekningen Rugtvedt – Dørdal er på ca. 16 kilometer og er planlagt som ny 4–feltsvei med 110 km fartsgrense. Strekningen forventes åpnet for trafikk innen utgangen av 2019.
- Nye Veiers samfunnsoppdrag er å bygge motorveier raskere og mer kostnadseffektivt. Fordi vi bygger lengre og sammenhengende strekninger utnyttes ressursene mer effektivt og kostnader reduseres bl.a. til opp- og nedrigging av anlegg og utstyr. Store besparelser ligger det også i økt standardisering av løsninger i prosjektene. Ved å ta entreprenørenes kompetanse tidlig inn i prosjektene slik vi gjør på E18 Rugtvedt – Dørdal, øker vi innovasjonen og effektiviteten. Å bygge en trafikksikker vei med god kvalitet raskere er det viktigste vi kan gjøre for å øke trafikksikkerheten i regionen, sier Dahl Hovland.