Illustrasjonsfoto: Arve Brekkhus

Avinor: Gardermoen-nei kan ramme distriktene

Avinor mener en tredje rullebane og fortsatt trafikkvekst er avgjørende for å kunne opprettholde nettverket av flyplasser rundt i landet.

Både miljøbevegelsen, en rekke politikere og byråkrater er negative til å bygge en ny rullebane på hovedflyplassen nord for Oslo, men selskapet som eier og driver de fleste flyplassene i Norge, mener den er nødvendig, skriver Klassekampen.

– Trafikkveksten vil fortsette, derfor trenger vi en tredje rullebane, sier kommunikasjonssjef Gurli Høeg Ulverud i Avinor. Hun mener Transportøkonomisk Institutts prognose på 35 millioner passasjerer i 2030 er forsiktig.

– Helt siden flyplassen åpnet har trafikkveksten vært mye høyere enn prognosene, spesielt på utenlandsrutene, sier Ulverud, og Avinor mener fortsatt vekst er nødvendig for å finansiere driften. I selskapets perspektivanalyse fram til 2050 står det at «en eventuell stagnasjon i trafikken vil true Avinors evne til å opprettholde dagens lufthavnstruktur gjennom selvfinansiering».

– Gardermoen er den økonomiske motoren i å finansiere hele det norske flyplassystemet. Hvis den muligheten blir borte, må man enten få inn finansiering over statsbudsjettet, eller legge ned flyplasser, sier, Jon Sjølander, som er konserndirektør for strategi og utvikling i Avinor.