Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland i Nye Veier slår tilbake mot Ap-kritikk.

Nye Veier-sjef slår tilbake mot Ap-kritikk

Nye Veier-sjef Ingrid Dahl Hovland mener Arbeiderparti-politiker Magne Rommetveit bommer når han sier at høye lederlønninger i det nye veiselskapet truer den norske fagarbeideren.

- Å lønne lederne i veiselskapet 30-40 prosent høyere enn lederne i Statens vegvesen truer den norske fagarbeideren. Med denne politikken øker regjeringens forskjellene i bygg og anlegg sektoren ytterligere, sa Aps Magne Rommetveit i transportkomiteen på Stortinget i en pressemelding.

Det er en beskrivelse Nye Veiers administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland ikke kjenner seg igjen i.

- Nye Veier har krav om 50 prosent fagarbeidere i våre kvalifikasjoner. Det er et absolutt krav. Har du ikke det på plass, vinner du ingen kontrakter med Nye Veier, sier Hovland til Byggeindustrien.

- I tillegg har vi strenge krav til dokumentasjon innen arbeids – og lønnsvilkår, vi krever at det ikke skal være mer enn to ledd i verdikjeden og vi har et krav om at entreprenørene har minimum syv prosent lærlinger. Den kontraheringsmetoden vi har lagt opp til, gir et helt annet grunnlag for å jobbe med seriøsitet i bygg og anleggsbransjen, sier Ingrid Dahl Hovland.

Strenge krav til teknologi
Hun sier et høyt og absolutt krav til fagarbeidere er satt fordi de stiller strenge krav til teknologi i maskinparken.

- Teknologien brukes til å dokumentere hvordan arbeidet utføres, med andre ord kvalitetssikre oppbyggingen av veien. Dette krever høy kunnskap og kompetanse om maskindrift. Anleggsdrift er som kjent den delen av bransjen som er mest maskinintensiv. I tillegg til høye kvalitetskrav i utførelsen, stiller vi bransjens kanskje strengeste krav til helse-, miljø- og sikkerhet. Det er viktig at vi sikrer at alle våre medarbeidere kommer trygt hjem fra jobb hver dag. Vi analyserer nå hvilke områder vi skal gå spesielt inn i for å forebygge hendelser og ulykker, sier Hovland.

Nye Veier-sjefen mener de gjør en svært grundig og god jobb med å kontrollere seriøsitet hos utførende i innledende faser av kontrahering.

- I tillegg konkurrerer entreprenørene med sine egne tekniske løsninger, noe som vil gi grunnlag for økt innovasjon, industrialisering og produktivitetsutvikling på lang sikt, sier hun.

- I ferd med å kontrahere 83 km motorvei

I meldigen fra Rommetveit og Arbeiderpartiet gjentar de budskapet fra tidligere om at veireformen var dårlig utredet. Rommetveit hevdet også reformen så langt ikke har gitt mer vei i Norge. Det er også en påstand som Ingrid Dahl Hovland stusser over.

- Det er riktig at vi ikke har bygd en meter vei enda. Vi er i ferd med å kontrahere på 83 kilometer motorvei, vi har fått gjennom tre stortingsproposisjoner på våre veistrekninger og noe grunnarbeid er allerede gjennomført. Vi ble formelt etablert for kun fem måneder siden, sier Hovland,  som ikke ønsker å begi seg ut på en debatt om lederlønningene i det nye selskapet er for høye eller for lave. Men hun mener det er helt feil at lønnsnivået i Nye Veier ligger 30-40 prosent over det som er vanlig i Statens Vegvesen.

- Hele regnestykket må tas med, som pensjon, overtid og kompensasjon ved reiser og lignende, sier Hovland.

Nye Veier gjennomført nylig anbudsbefaring for strekningen E18 Tvedestrand-Arendal.