Konsernsjef Arne Giske i Veidekke ASA.

- Satser mer på HR enn noen gang

Veidekke har satset tungt på egne ansatte og fagarbeidere som en sentral av selskapets utvikling og konsernsjef Arne Giske slår fast at det er menneskene som står i sentrum.

Å sitte på den riktige kompetansen er avgjørende for at et selskap skal vokse

- Menneskene står i sentrum, og i vår drift står involvering sentralt som arbeidsform. Vi løfter frem fagarbeiderne og jobber med at det ikke skal være stor avstand mellom ledelsen og de utførende, uttalte Giske på Entreprenørdagen i regi av EBA torsdag.

Han pekte også på viktigheten av å verdsette de ansatte og dermed sørge for at man får beholde den viktige kompetansen over tid.

- Det er dyrt og krevende å rekruttere og lære opp ansatte, og det å ta vare på kompetansen er ekstremt viktig, la han til.

Som et ledd i dette har Giske prioritert HR-arbeidet i enda større grad enn tidligere. Dette påvirker selskapet på flere måter.

- Blant annet er det veldig viktig med en god inhouse bedriftshelsetjeneste, påpekte han.

Giske dro også frem tre viktige epoker i norsk byggenæring, og hvordan man kunne hente lærdom fra disse.

Blant annet dro han frem konsekvensene av bankkrisen på starten av 1990-tallet hvor entreprenørene stoppet inntaket av nye ansatte.

- Her gjorde vi en feil ved at vi stoppet rekruteringen. Det må ikke skje igjen, slo han fast.

Fra 2004 åpnet man opp det frie arbeidsmarkedet innen EØS-området. Dette fikk store konsekvenser for både den norske og europeiske byggenæringen.

- En lærdom fra denne epoken er at vi må satse på egen kjernekompetanse. Vi må fokusere på mennesker og utvikling fremfor det å tenke arbeidskraft. Vi er også blitt flinkere til involvering av fagarbeidere, samt anerkjent behovet for internasjonale ressurser. Lærdommen etter finanskrisen ble at vi må unngå ekstremposisjoner, vi må holde orden på finansene og vi må jobbe med holdninger som gir oss mulighet til holde på og tiltrekke oss de riktige ressursene, påpekte han.

Den daglige driften og hvordan ulike tiltak bygger opp en virksomhet, er med å bygge opp en bedriftskultur.

- En bedriftskultur virker ekstremt sterkt når man først har den gode kulturen, slo Giske fast.