Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix

Solvik-Olsen: – E18 forhandles ikke ut av Oslopakke 3

Ny sentrumstunnel for T-banen i Oslo ryker dersom det ikke blir enighet om å bygge ut E18 vestover i ny Oslopakke 3, advarer samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

En mulig bompengeregning på 120 kroner for en tur ut og inn av Oslo, og uenighet om hvor mye penger som skal brukes på vei kontra kollektive løsninger, har sendt forhandlingene om ny Oslopakke 3 på solid overtid.

Akershus står hardt på kravet om ny E18 vestover, mens det rødgrønne flertallet i Oslo sier nei til prosjektet, «slik det foreligger i dag». Det blir for dyrt og vil generere økt biltrafikk, mener de rødgrønne.

Kritisk til press

På vei til det som kan bli en avgjørende innspurt, måtte forhandlerne fra Oslo og Akershus ta turen innom samferdselsministerens kontor onsdag formiddag.

– Som ansvarlig statsråd overfor Stortinget, var det nødvendig for meg å be om å bli oppdatert nå som vi er på overtid, sa Solvik-Olsen til NTB etter møtet.

Også byrådsleder Raymond Johansen (Ap) i Oslo beskrev møtet som et rent informasjonsmøte. På forhånd hadde Johansen vært kritisk til det han oppfattet som et forsøk på statlig press inn i lokale forhandlinger, fordi Solvik-Olsen slo fast at det ikke er aktuelt å forhandle E18 ut av pakken.

T-banering ryker

Også etter onsdagens orienteringsmøte slo Frp-statsråden fast at det ikke er aktuelt å forhandle E18 ut av Oslopakke 3. I tillegg var han klar på hva som er alternativet uten en ny avtale:

– Hvis vi ikke blir enige, er det dagens Oslopakke 3 som gjelder. Prosjekter der vil bli realisert. Utfordringen – hvis vi ikke får ny avtale på plass – er at vi ikke får utvidet pakken. Dermed får vi ikke inn ny T-banetunnel i Oslo, ny Manglerudtunnel, Røatunnel eller Ahus-bane, sa Solvik-Olsen.

– Befolkningsveksten tilsier at vi trenger en utvidelse, tilføyde han.

Kompromisser

Johansen sier det ligger forslag til kompromisser på bordet.

– Solvik-Olsen sier at uten ny avtale ryker blant annet sentrumstunnel for T-banen?

– Sist vi ble presentert for ny E18 var prisen 20 milliarder kroner. Nå er det 40. Samtidig har vi en billigere løsning. Dersom prisen dobles, må jo prosjektet konkurrere med andre løsninger, sier Johansen.

Han legger ikke skjul på at det er krevende:

– Det er ingen hemmelighet at det er ulike syn på E18. Men husk at hele utbyggingen krever finansiering med bompenger. Det kan bli opp til 120 kroner dagen ekstra for bilistene. Det må også komme på bordet, sa han etter møtet.

Tro på bevegelse

Heller ikke Frp-statsråden mener at alt er hogget i stein:

– Alle aktører har sagt at vi skal få en løsning som er så god og så billig som mulig. Det betyr så lenge vi løser opp køene og får effektiv transport, er jeg åpen for at Statens vegvesen kan finne andre løsninger for E18 enn det vi har i dag, sa Solvik-Olsen under en oppsummering med pressen etter møtet.

– Det er en positiv bevegelse hos samferdselsministeren. Det vil bli utbedringer av E18, men forslaget som ligger på bordet er for dyrt og umoderne. Det vil vi endre, og det oppfatter jeg nå at samferdselsministeren er åpen for, sier Oslos samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) til NTB.

Holder fast

Fylkesordfører Anette Solli (H) i Akershus mener derimot at dagens løsning for ny E18 vestover ikke kan bli særlig mye endret:

– Vi har de to siste årene forsøkt å justere E18-prosjektet slik at det blir optimalt. Jeg tror ikke det kan bli så veldig mye annerledes enn det som ligger på bordet i dag. Vi skal ikke ta ut bussvei, egen sykkelekspressvei, bussterminal på Lysaker eller lokk over veien i Sandvika. Det er viktig for å realisere E18 på en bra måte, sier hun.